lokaal adverteren

Zet je lokale onderneming op de kaart

Lokaal adverteren

Meer dan 20 procent van de zoekopdrachten op Google zijn gerelateerd aan een locatie. Het gaat hierbij meestal om zeer relevant zoekverkeer dat kort na de zoekopdracht lokaal in actie komt. Maar liefst 88 procent van de mensen die via een mobiel lokale informatie zoeken komt zelfs binnen één dag in actie. Lokale ondernemingen die hierop inspelen hebben een voorsprong. Pak je voordeel met deze online marketing tools voor lokale ondernemingen.

Creëer een Google MyBusiness pagina

Sinds de introductie van Google MyBusiness (voorheen Google Places) in Nederland is het mogelijk om lokale bedrijfsinformatie kosteloos weer te gegeven in Google Zoeken, Maps en Google+. Klanten kunnen de onderneming altijd en op elk apparaat vinden. Google MyBusiness is de centrale plaats om online bedrijfsinformatie te beheren, zo kun je accounts van YouTube, AdWords en Google+ koppelen aan je pagina. Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie, zoals openingstijden, website en contactgegevens beschikbaar te stellen op de pagina. Recentelijk is dit nog uitgebreid met de mogelijkheid om ook updates (‘posts’) te plaatsen op de MyBusiness pagina, dat maakt het mogelijk om een aankomend evenement onder de aandacht te brengen bijvoorbeeld.

Tip: Google MyBusiness is ook beschikbaar voor iOS en Android. Zo kun je altijd en overal klantinzichten bekijken, openingstijden bijwerken of foto’s delen met klanten.

Maak gebruik van Google AdWords

Google AdWords heeft haar succes voor kleine en grote online ondernemingen meer dan bewezen. Google AdWords is ook uitermate geschikt voor lokale ondernemingen om online te adverteren. Deze bedrijven kunnen namelijk op een goede manier de juiste doelgroep bereiken en naar de winkel trekken.

Let op dat je de juiste zoekwoorden instelt voor jouw lokale onderneming, het is verstandig om daarbij de Google Zoekwoordplanner te gebruiken. Ook zijn locatie-instellingen in Google AdWords erg belangrijk. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt en toon je advertenties specifiek aan deze doelgroep. Het is bijvoorbeeld mogelijk om alleen de stad te targeten waarin jouw onderneming zich bevindt, of stel een radius in kilometers in rondom je lokale onderneming.

Tip: Het is ook mogelijk om te targeten op klanten die zich buiten jouw gebied bevinden maar die gericht op zoek zijn naar oplossingen in jouw gebied.

Richt je op mobiele apparaten

Om een onderneming lokaal op de kaart te zetten raden wij aan om ook de mobiele gebruikers te targeten. Lokale zoekopdrachten vinden namelijk veelal plaats vanaf mobiele telefoons, daar komt bij dat deze gebruikers een grote intentie hebben om binnen een dag in actie te komen. Misschien zitten ze wel op het terras tegenover jouw winkel en bekijken ze alvast jouw assortiment.

Zorg ervoor dat de online zichtbaarheid van je lokale onderneming optimaal is voor mobiele apparaten. Een goede inrichting van de Google MyBusiness-pagina en het tonen van specifieke advertenties voor mobiele apparaten zijn daarbij van belang.

Google AdWords biedt de mogelijkheid om advertenties uit te rusten met speciale extensies voor de mobiele telefoon. Enkele voorbeelden zijn de eerder genoemde locatie-extensie en de oproep-extensie. Klanten kunnen via de oproep-extensie direct vanuit de advertentie een telefoongesprek starten met jouw onderneming.

Koppel online aan offline

De bekendste (gratis) rapportagetool voor websites is Google Analytics. Onlangs heeft de geavanceerde software een upgrade gehad onder de naam Universal Analytics. Het pakket wordt met deze upgrade steeds interessanter voor lokale ondernemers. Het kan namelijk een unieke klant beter herkennen wanneer deze thuis, op het werk of onderweg met een mobiele telefoon je website bezoekt.

Samen met de mogelijkheid om de software te koppelen aan de kassa in de winkel of het CRM systeem, ontstaan er eindeloze mogelijkheden voor on- en offline marketing. Denk bijvoorbeeld aan het online aanvragen van kortingsbonnen, die vervolgens weer in jouw fysieke winkel kunnen worden verzilverd. Universal Analytics maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in het gehele on- en offline conversieproces, hiervoor zijn wel geavanceerde technische implementaties nodig.

In een snel tempo breiden de mogelijkheden voor lokale ondernemingen op online gebied uit. Het ontwikkelen van een online winkel geeft de lokale ondernemer meer kansen.

Bron: Frankwatching.com