Experience Marketing

Wat maakt je klant gelukkig?

Experience marketing

Ieder mensenleven bestaat uit positieve ervaringen. De ene ervaring is meeslepender de andere, maar op welk type ervaringen zouden expierence marketeers zich moeten richten? Op de buitengewone meeslepende ervaringen die we aan anderen vertellen en die we vastleggen op onze social media kanalen? Of juist die kleine ervaringen die ons dagelijks leven vormen? Uit onderzoek is gebleken dat dit sterk afhankelijk is van de leeftijd van je doelgroep.

Tevens is uit onderzoek gebleken dat mensen gelukkiger worden van een beleving die zij meemaken, dan wanneer ze een product kopen. Experience marketeers maken hier handig gebruik van en proberen van consumpties en aankopen een unieke beleving te maken. De marketeers hebben hieruit keuze uit twee ervaringen, namelijk de buitengewone of alledaagse ervaringen. Welke ervaringen je het beste centraal kunt stellen is zeer afhankelijk van je doelgroep en je producten/diensten, dit is uit recent onderzoek gebleken.

YOLO

Er wordt steeds vaker psychologische onderzoeken gedaan naar ervaringen die ons gelukkig maken. Aan de ene kant wordt de nadruk gelegd op het belang van buitengewone positieve ervaringen en aan de andere kant op het belang van het genieten van gewone momenten. De mensen met buitengewone positieve ervaringen worden geconfronteerd met kreten als ‘YOLO’ (You Only Live Once), zij hebben in gedachte dat onze tijd hier op aardig eindig is, dat ze deze tijd dus goed moeten besteden en het maximale uit het leven te halen. De tweede groep, de mensen die genieten van de gewone momenten, wordt al erg gelukkig van vijf kleine momenten van “geluk” per dag. Opvallend is dat zij zich op lange termijn gelukkiger voelen dan de groep die voor de buitengewone positieve ervaringen gaat.

[cml_media_alt id='791']Gelukkig[/cml_media_alt]

Je hebt als marketeer dus de keuze uit twee soorten belevingen die je centraal kunt zetten binnen de experience marketing strategie. Daarnaast is uit het onderzoek gebleken dat iemands leeftijd invloed heet op welke ervaringen bijdragen aan geluk. Geluk wordt door jonge mensen vaak gedefinieerd in termen als sensatie, enthousiasme en opwinding. Zij hebben nog een heel leven voor zich en deze gedachte maakt dat zij op zoek zijn naar ervaringen die hen voorbereiden op een glorieuze toekomst. Zij zoeken eerder nieuwe sociale contacten, nieuwe informatie en kopen ook eerder onbekende producten. Jongeren zoeken dus eerder buitengewone ervaringen op, omdat dit hen gelukkig maakt. Oudere mensen definiëren geluk, over het algemeen, anders. Namelijk in termen van kalmte, rust en vredigheid. Zij gaan zorgvuldiger met hun tijd om en kopen bijvoorbeeld ook eerder bekende producten die passen bij wie zij op dit moment zijn. Alledaagse ervaringen worden eerder met geluk geassocieerd.

Het betreffende merk of product kan ook invloed hebben op welk soort beleving je het beste centraal kunt zetten. Merken die vaker in het alledaagse leven worden gebruikt, zoals Coca Cola, McDonalds en Gilette kunnen beter kiezen voor het promoten van alledaagse ervaringen, terwijl merken zoals Disney, BMW en Nike beter in kunnen zetten op bijzondere ervaringen. Nieuw onderzoek moet uitwijzen hoe dit exact werkt. De achterliggende boodschap is in ieder geval duidelijk: een gelukkig leven bestaat uit zowel alledaagse als buitengewone ervaringen. De kunst voor marketeers is om binnen de experience marketing strategie de juiste keuze te maken voor een type ervaring en deze goed af te stemmen op de doelgroep, het product en het moment.

 

Bron: Marketingfacts.nl