404-pagina

Vermaak mensen op je 404-foutpagina

404-pagina tekst

Iedereen kent ze, de frustrerende pagina’s als je binnen een website op een “gebroken” link klikt. Dit zijn de zogeheten 404-pagina’s. Er kunnen verschillende redenen voor deze pagina’s zijn, het kan zijn dat een link verkeerd staat ingesteld of er is een fout gemaakt bij het updaten van de website.

Het verschijnen van een 404-pagina willen we het liefste voorkomen, maar de praktijk leert dat mensen nog steeds wel eens een foutje maken. Het is dus beter om de 404-pagina te zien als een kans. Denk eens na over de mogelijkheden om brand loyalty op te bouwen en om de klant te vermaken op deze pagina.

Hieronder zijn vier verschillende manieren te vinden om het saaie karakter van de foutpagina te doorbreken.

1. Gebruik humor
Maak gebruik van humoristische filmpjes om je bezoeker te vermaken op je 404-pagina. Gebruik bijvoorbeeld een filmpje dat viraal is gegaan. Het merk nodigt je uit om bij wijze van excuus voor het verschijnen van de 404-pagina, het filmpje te bekijken.

Een ander voorbeeld is het inzetten van je eigen brand. Bijvoorbeeld bol.com, die gebruik maakt van zijn eigen bolle mannetje dat onder een tapijt is gedoken. Op een luchtige manier laat je de eventuele frustratie van de bezoeker zakken.

Ook lego maakt gebruik van zijn personage. Een lego-poppetje dat 2 doorbroken stekkers in de hand heeft, dat de doorbroken link moet voorstellen.

2. Vermaak je bezoeker
Een andere mogelijke tactiek is het vermaken van je bezoekers op de foutpagina. Een korte afleiding doet de bezoeker al even vergeten dat hij op een 404-pagina terecht is gekomen.

Nu.nl pakt dit bijvoorbeeld erg leuk aan. In eerste instantie heb je niet door dat je op een foutpagina terecht bent gekomen. Het lijkt op hun homepage, echter vallen alle artikelen uit de lucht.

3. Laat zien wat je kan
Wees creatief op je 404-pagina. Laat zien met woordspelingen en kleuren dat je aandacht aan deze pagina hebt geschonken. Ga in op het gevoel van de bezoeker.

4. Wees functioneel
Zorg ervoor dat je bezoeker op een gemakkelijke manier op een andere ‘werkende’ pagina op je website terecht komt. Geef je bezoeker alle mogelijkheden om toch op de juiste bestemming te komen! Zorg er bijvoorbeeld voor dat het hoofdmenu zichtbaar blijft.

Er zijn altijd wel manieren om je uit een slechte situaties te manoeuvreren en zo het klantbehoud te verhogen. Door wat extra tijd te nemen en na te denken over je 404-pagina lukt het je wellicht een mogelijk verloren klant toch te behouden.

 

Bron: Marketingfacts.nl