Mobiel gebruik

Schrijf content geschikt voor mobiel

Responsive website

Zoals we eerder hebben geschreven worden websites die vanaf 21 april niet responsive zijn afgestraft door Google. Websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten krijgen een hogere ranking in Google. Maar wat betekent dit voor de optimalisatie en de content? En hoe zorg je ervoor dat jouw content optimaal geschikt is voor mobiel?

In Nederland zijn er inmiddels evenveel smartphone- als laptopgebruikers. Het aantal mensen met een tablet is gelijk aan mensen met een desktopcomputer. Echter is er een belangrijk verschil: het aantal laptops is stabiel, het aantal desktopcomputers daalt, terwijl de verkoop van mobiele apparaten al jaren achtereen fors stijgt.

Mobiel gebruik

Websites worden wereldwijd vaker bezocht via een mobiel apparaat dan via een computer. Het percentage voor mobiel ligt in Nederland op ongeveer 60 procent. Ruim driekwart van de Nederlands beschikt inmiddels over een smartphone, die bovendien steeds vaker over een groot scherm beschikt. Dit maakt internetten op de mobiel natuurlijk gemakkelijker. Ruim 40 procent van de vorig jaar gelanceerde telefoons beschikt over een scherm van 5 inch of groter.

Het 4G-netwerk maakt een enorme opmars door. In een jaar tijd is het aantal 4G-gebruikers vervijfvoudigd: 21 procent van de Nederlanders maakt er inmiddels gebruik van. Het 4G-netwerk is een enorm verschil met het langzamere 3G-netwerk. Toeval of niet, KPN heeft inmiddels laten weten dat al haar gebruikers per 21 april over worden gezet naar 4G. Dit heeft grote gevolgen voor de beleving en gemak van mobiel internet en zal het gebrik ervan verder doen toenemen.

Wie durft het nu nog te zeggen? ‘Een responsive website heb ik niet nodig!’, wij denken niemand. Zorg ook dat jouw website geschikt is voor mobiele apparaten want Google gaat je hard afstraffen door jouw website lager in de ranking te zetten. De ranking is gebaseerd op de technische opbouw van websites. Google moet overweg kunnen met de instellingen van een site, de toegankelijkheid van Javascript, CCS- en afbeeldingsbestanden en de toegankelijkheid van vooral de videocontent die erop staat.

Veel organisaties zijn al druk bezig in te spelen op deze ontwikkelingen. Misschien ben jij ook al druk aan de slag om alle technische componenten aan jouw website aan te passen. Vergeet dan vooral je content niet! Want mobiele websites worden minstens zo intensief bekeken als sites die via de computer worden bezocht. Sterker nog: verscheidene onderzoeken wijzen eerder op langer bezoek en meer bekeken pagina’s via mobiele apparaten. Het is dus belangrijk om de gebruiker relevante content aan te bieden.

Het is een fabeltje dat geschreven content voor mobiele gebruikers superkort moet zijn. En het is ook een vooroordeel dat mobiele gebruikers meer oriënteren, maar dat transacties uiteindelijk via de computer plaatsvinden. Ongeveer 30 procent van alle internetaankopen in Nederland zal dit jaar worden gedaan vanaf een mobiel apparaat. De verhouding tussen tablet en smartphones is ongeveer gelijk.

Content geschikt voor mobiel

Hieronder volgen 5 tips om content te schrijven voor jouw mobiele website.

1. Uitgangspunt bepalen
Een optimale website betekent keuzes maken. Ga daarom na hoe jouw organisatie de mobiele site ziet: als een geheel nieuw kanaal voor transacties, service- of informatievoorziening, los van de desktop-versie? Kies je voor een aparte mobiele site? Of zie je mobiel als verlengstuk van de reguliere site? Of draai je het juist om en neem je mobiel als uitgangspunt? Draait het om de verkoop, beleving, of wil je dat bezoekers deze week vooral je trendrapport bekijken? Besef dat heldere doelen en prioriteiten je helpen om je mobiele site tot een succes te maken.

2. Selecteer belangrijke content
Websites met 3 of 4 niveaus zijn mobiel ontoegankelijk. Hoog tijd voor een herschikking van je content. Je kunt dus niet al je content meenemen in je mobiele website. Geef prioriteit aan wat bezoekers niet mogen missen en denk daarbij vanuit de bezoeker.

3. Wees concreet
Kom direct to-the-point. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de inhoud, maar niemand zit te wachten op overbodige content. Dit geldt uiteraard ook voor de desktopversie, echter kent de mobiel een andere oriëntatie en leesrichting.

4. Aantrekkelijke koppen
Maak gebruik van aantrekkelijke koppen. Een goede kop maakt het verschil. Dit omdat mobiele bezoekers scrollen en scannen. Een goede kop is duidelijk, informatief en aantrekklijk of prikkelend. Het is belangrijk om een kop actief te formuleren, zodat deze meer de aandacht trekt.

5. Schrijf oprolbaar
Bouw de informatiewaarde van een artikel op van belangrijk naar minder belangrijk. Geef de bezoeker je belangrijkste informatie eerst, maar geef hem ook de mogelijkheid om zich te verdiepen door op een gebruiksvriendelijke en logishce manier meer achtergrondinformatie te bieden. Ook het gebruik van opsommingen en highlights is sterk aan te raden. Maak het de gebruiker zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk.

Is jouw website al geschikt voor mobiel gebruik?
De aanpassingen van Google’s algoritmen vanaf 21 april is een mooie aanleiding om met de IT-afdeling te checken in hoeverre je website geschikt is voor mobiel. Overleg dan tevens met je contentbeheerder, redacteuren of de afdeling communicatie over je content. Want een mobielgeschikte website is niet alleen een kwesite van techniek!