Niet zoveel geld te besteden? Spendeer dan geld aan deze platforms!

Online marketing kan best moeilijk zijn als je een beginnende ondernemer bent en (nog) relatief weinig geld te besteden hebt. Je start bijvoorbeeld net een nieuwe website op wat er qua design allemaal piekfijn uitziet, maar het bezoekersverkeer op Google stroomt nog lang niet naar jouw nieuwe website toe. De vraag die op dit moment dan op gaat spelen is op welk online marketingplatform je dan je precieze pijlen gaat richten om toch te scoren met niet zoveel geld te besteden. Wij zetten daarom in dit artikel de basisprincipes in online marketing voor kleine bedrijven voor je op een rij. 

Social media platforms

Social media platforms zijn een cruciaal onderdeel van ons leven. Dit is ook niet gek, het is dé perfecte manier om contact te leggen met je doelgroep, en zelfs als je nog niet zoveel te besteden hebt kun je successen behalen met deze platforms. Het is eerst essentieel om enigszins een idee te krijgen van welk social media platform je doelgroep het meeste gebruikmaakt. Inmiddels weten we wel dat tieners en jongeren een stuk minder op Facebook over een account beschikken, maar met name actief zijn op Instagram en YouTube. Je kunt dus wel stellen dat de doelgroep van Facebook vooral ouderen is.

”Een pluspunt van alle platforms is dat je je ontzettend specifiek op je doelgroep kan richten, door middel van op je concrete doelgroep te gaan targeten.”

Leeftijd is zeker niet alleen cruciaal, je moet ook absoluut rekening houden met de interesses, de plaats en de branche als je dan gaat beslissen van welk social media platform je exact gebruik gaat maken. Een pluspunt van alle platforms is dat je je ontzettend specifiek op je doelgroep kan richten, door middel van op je concrete doelgroep te gaan targeten. Daarbij kun je aangeven dat je maar een beperkt budget te besteden hebt, op die manier hoef je ook niet meer een onnodig bedrag uit te geven voor de advertenties dan je alvorens wellicht in gedachten hebt gehad.

Het is natuurlijk eveneens een optie om helemaal geen advertenties te plaatsen en toch wel succes te behalen op je social media accounts. Cruciaal is hierbij je creativiteit gebruiken, door middel van content te produceren die mensen daadwerkelijk willen gaan delen en/of liken. Op die manier zit het bereik van je berichten in de lift én uiteindelijk uiteraard ook de naamsbekendheid van je bedrijf of organisatie.

Gebruikmaken van Marketplaces brengt uitzicht

Het is anno 2019 en mensen verkiezen tegenwoordig om meteen naar een website te gaan om het product op te sporen waarnaar ze precies op zoek zijn, zonder daarbij een zoekmachine in te zetten. Dit komt doordat we kennis gaan maken met marketplaces. In Nederland kennen we natuurlijk allemaal Bol.com, terwijl het iets minder bekende Amazon eveneens zijn opkomst op de Nederlandse markt wilt gaan maken. Amazon heeft het inmiddels al voor elkaar gekregen om Duitsland voor zich te winnen, dus volgens experts is het niet gek dat het e-commerce bedrijf binnenkort ook Nederland gaat veroveren.

Om de reden dat grote e-commerce bedrijven als Bol.com en Amazon al heel lang een ontzettend hoge macht hebben in zoekmachines, wordt het stukken lastiger om met bepaalde zoekwoorden toch boven deze bedrijven uit te stijgen. Voor bedrijven en organisaties is het dan ook best waardevol om op marketplaces in te gaan zetten, op deze manier kunnen zij namelijk toch wel in contact komen met hun doelgroep. Het principe ”If you can’t beat them, join them” geldt hiervoor sowieso. Nog een pluspunt voor kleine bedrijven en organisaties is dat zij eigenlijk meteen een relatief brede groep kunnen bereiken en daarmee winst kunnen behalen. Een website met daarop hun producten hebben zij zelfs niet eens nodig. Een zakelijk verkoopaccount is het enige wat deze bedrijven en organisaties nodig hebben.

Voor bedrijven en organisaties is het dan ook best waardevol om op marketplaces in te gaan zetten, op deze manier kunnen zij namelijk toch wel in contact komen met hun doelgroep”

Er zijn echter niet alleen maar pluspunten verbonden aan het inzetten van een marketplace voor de verkoop van je producten. De minpunten zijn dat er toch regelmatig veel concurrentie opspeelt, en dat je voor het verkopen van je producten een bepaalde commissie moet betalen. Dit betekent voor bedrijven en organisaties die al niet zo’n hoog budget hebben, dat zij misschien wel omzet zullen maken met hun producten, maar dat zij hiermee geen enkele vorm van winst behalen. Of dat ze echt alleen maar verlies maken. Deels om deze reden gaan een aantal bedrijven en organisaties er (nog) niet voor om hun producten via marketplaces aan te bieden.

Gebruik maken van zoekwoorden bij het aanbieden van zoekadvertenties

Evenals bij organische zoekwoorden is het bij het adverteren in Google Ads niet zo heel verschillend. In Google Ads kun je een bod doen op bepaalde zoekwoorden binnen een advertentie, deels hierdoor bepaalt Google de Cost per Click (CPC). Naast de CPC is de kwaliteitsscore essentieel. De kwaliteitsscore bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De ervaring op de bestemmingspagina;
  • De relevantie van de advertentie;
  • De verwachte klikfrequentie

Wanneer je advertentie zijn debuut gaat maken, kent Google jouw website nog niet. Je moet dus als het ware jouw website ‘demonstreren’ aan Google. Dit houdt eveneens in dat je Cost per Click eerst een stuk hoger ligt dan normaal. Wanneer je je gaat concentreren op algemene zoektermen met een al relatief hoge CPC, bestaat de kans dat Google jou opeens vraagt om een ontzettend hoog bedrag te betalen en dat je op die manier dus stukken minder omzet zal behalen. Als bedrijf met een klein budget zijnde kun je je dus beter focussen op het gebruikmaken van zoekwoorden die een iets lager zoekvolume hebben. Je zult merken dat er zo minder concurrentie is en dat de CPC gaat dalen. Naast dit alles, kun je ook waarde gaan opbouwen binnen Google. Hierdoor kan je later wel een bod uitbrengen op zoekwoorden met een zoekvolume dat nog iets hoger ligt.

Is Google enkel geschikt voor grotere bedrijven en organisaties?

Vroeger zocht men naar bedrijven/organisaties in de telefoongids of kwamen zij via-via terecht bij een bedrijf/organisatie, tegenwoordig is dit wel anders. Men zoekt online via een zoekmachine als Google naar producten waarnaar zij op zoek zijn. De zoekmachines Bing en Duckduckgo winnen vooral marktaandeel, terwijl Google in Nederland nog steeds de zoekmachine is die veruit het gros van de mensen gebruiken. Dit kun je ook wel zien aan de marktaandelen van Google; op desktop telt de zoekmachine namelijk een marktaandeel van 92 procent, en op de smartphone zelfs 98(!) procent. Als je weinig te besteden hebt kun je via Google al genoeg relevant zoekverkeer naar je website sturen. Dit kan je op twee verschillende manieren doen:

  • Organische resultaten behalen met long-tail keywords;
  • Adverteren door middel van gebruik te maken van zoekwoorden met een niet zo’n hoog zoekvolume

Concentreren op long-tail zoekwoorden

Het is als klein of nieuw bedrijf zijnde effectief om je te gaan concentreren op long-tail zoekwoorden, zodat je goed op gaat vallen in de organische zoekresultaten bij de bekendste zoekmachine van de wereld. Deze long-tail zoekwoorden worden ook wel trefwoordzinnen genoemd en bevatten vaak twee of meerdere woorden. Op deze zoekwoorden zit vaak een minder hoog zoekvolume per maand, vandaar dat er ook weinig concurrentie is.

”Zoekwoorden die juist over een wat hoger zoekvolume beschikken, hebben veel vaker meer concurrenten.”

Zoekwoorden die juist over een wat hoger zoekvolume beschikken, hebben veel vaker meer concurrenten. Websites die iets meer macht hebben, bezitten al zowat de hoogste posities op deze zoekwoorden wat dus betekent dat het voor jou lastig gaat worden om hier nog tussen te komen. Het is een betere oplossing om je specifiek te gaan focussen op zoekwoorden die ook van toepassing zijn, maar waar wel het zoekverkeer weinig op zoekt. Om even een voorbeeld mee te geven; een verkoper van tweedehands fietsen kan zich beter concentreren op de zoekwoorden ‘fiets kopen Amsterdam’, ‘tweedehands fietsen Amsterdam’ en ‘2e hands fietsen Amsterdam’.

Gebruikers van bijvoorbeeld Google die deze zoekwoorden invoeren, zoeken ook echt daadwerkelijk op een tweedehands fiets in Amsterdam. Op deze manier is er dus automatisch ook een grotere mogelijkheid om een verkoop te behalen.

My Business Google

Er is nog een andere mogelijkheid om lokaal gevonden te worden, dit is namelijk een optie via Google Mijn Bedrijf (My Business). Dat is een dienst van Google waaraan geen kosten zitten verbonden, en die ervoor zorgt dat je bedrijf of organisatie in Google Maps komt te staan en dat ze jou ook echt in de buurt gaan vinden in de zoekresultaten. Uiteraard is het hierbij wel van belang dat je al jouw bedrijfsgegevens nauwkeurig invult, met daarbij vanzelfsprekend ook het adres van jouw bedrijf of organisatie.

Je kunt met Google My Business (Mijn Bedrijf) getoond worden in Google Maps, maar eveneens binnen Google zelf. Mensen -in dit geval- in omgeving Amsterdam krijgen bij de zoekwoorden ‘fiets kopen’ een kaart van Amsterdam te zien met daarbij alle adresgegevens van verkopers van fietsen in de stad. Ze kunnen op deze manier direct doorklikken naar de website en eveneens de route hiernaartoe bekijken. Google My Business is een heel eenvoudige en zeer doeltreffende mogelijkheid om klanten naar jouw winkel te lokken en is daarnaast ook geheel gratis.

De conclusie

Google blijft absoluut hét kanaal om bezoekers te trekken naar jouw website. Met niet zo’n hoog budget voor de online marketing is het concentreren op long-tail zoekwoorden en adverteren op zoekwoorden met minder zoekvolume absoluut een mogelijkheid om prestaties te behalen. De marketplaces worden door experts gezien als dé toekomst en kunnen als je genoeg marge hebt op jouw producten of diensten, eveneens zeker interessant zijn.

Maar toch mag social media eigenlijk echt niet worden afgeschreven door bedrijven of organisaties die niet zoveel te besteden hebben. De concurrentie is hoog, maar dat neemt niet dat weg dat je met genoeg creativiteit en doelgericht targeten op je doelgroep successen kunt behalen.