Merkbeleving binnen een b2b-organisatie

Content marketing

Het genereren van leads gebeurt tegenwoordig steeds vaker door middel van content marketing. Deze marketingtrend wordt steeds meer gezien als de leadgeneratiemethode van nu en de toekomst. Maar staan marketeers erbij stil dat zij hiermee veel meer kracht in handen hebben dan alleen een leadgeneratiemethodiek? Wanneer dit op een juiste manier wordt gedaan met de goede focus, kan een merk sterker worden gemaakt en kan er een totale merkbeleving worden opgezet.

In 1999 werd de theorie van Pine & Gilmore geïntroduceerd. Het ‘Brand Experience Model’, de relatie tussen het toevoegen van belevenissen aan producten en diensten en een succesvolle merklading was de basis van hun theorie. De propositie is dat een belevenis bijdraagt aan een positieve interne en externe merkbeleving. Een positieve merkbeleving draagt bij aan de ‘top of mind-positie’ van het merk, waardoor mensen het merk kennen, vertrouwd raken en er eerder iets van aannemen.

De Efteling

De diensten en producten van de Efteling zijn erop gebaseerd alle zintuigen te prikkelen en de bezoeker is onderdeel van de beleving. Door de interactie kan de bezoeker ontsnappen uit de werkelijkheid. De Efteling heeft ook een educatief aspect aan het park toegevoegd met de ‘dierenwereld’ in de Pandadroom.

Het is van groot belang om te blijven innoveren. Mensen vinden dingen snel ‘gewoon’. De kracht van de beleving kan afnemen als er niets vernieuwd wordt. Reden genoeg voor de Efteling om doorlopend te investeren in het verbeteren van de beleving.

Je zou het misschien niet denken maar de sprong van De Efteling naar een B2B-organisatie, zoals een groothandel, softwarebedrijf of machinefabriek, is echter erg klein. Ook in de B2B wordt er zaken gedaan met mensen. Ondanks dat hun functieomschrijving inkoper of directeur is, neemt dat niet weg dat dezelfde systemen ook bij deze mensen van toepassing zijn. En mensen willen beleving! De producten en diensten van bedrijven in de B2B markt zijn net zo goed te laden met een merkbeleving.

[cml_media_alt id='183']Efteling[/cml_media_alt]

Experience centers

We zien al verschillende voorbeelden van bedrijven die investeren in het opbouwen van brand-experience, al ver voor de marketingtrend ‘content marketing’ haar intrede deed. In sommige gevallen gebeurt dat door letterlijk een experience center te openen. Zoals KPN en Heras hekwerken. Uiteraard gaat het bouwen van brand-experience niet alleen over het neerzetten van uitgesproken belevenissen zoals een experience center, brand store of evenement. Je kunt ook denken aan een (virtuele) rondleiding door het bedrijfspand met een uitleg over de bedrijfsvisie en wat de taken zijn binnen de organisatie. De beleving zit in het geheel, dus ook de verpakking van het product en de toon die wordt gehanteerd in e-mails telt mee.

Merkbeleving

Marketeers werken op gebied van content marketing aan de merkbeleving. B2B-marketeers trakteren doelgroepen op artikelen, whitepapers, webinars, blogs en andere content over thema’s waarmee doelgroepen dagelijks kampen. Deze middelen dragen bij aan een merkbeleving omdat er wordt ingespeeld op de thema’s van de klant en zo de klantbeleving centraal zet. Een combinatie van deze elementen maakt een beleving nog krachtiger: een artikel voert een thema, een filmpje daarover en uiteindelijk een evenement waar de doelgroep zich nog meer kan verdiepen in de materie. Dat maakt de beleving compleet.

Transparantie

Mensen zijn zich steeds meer bewust met wie zij zakendoen, de herkomst van producten en hoe producten/diensten tot stand komen. De markt wordt transparanter. Het draait daarom steeds meer om het gezicht achter het product; het gevoel dat men heeft bij een business-partner, via het product, de cultuur, de merkbekendheid, de merkkennis, de visie, het verhaal achter het bedrijf et cetera. Het is daarom belangrijk geworden om een goede ‘over-ons’-pagina te creëren. Neem de mensen mee in de totaalbeleving die jouw merk te bieden heeft, gooi je deuren open en wees transparant!

De focus is met de komst van content markting, storytelling en soortgelijke marketingtrends steeds meer gaan liggen op het inspelen op de customer journey. Volop in ontwikkeling is marketing automation. Hiermee kunnen marketinginspanningen zo effectief en efficiënt mogelijk worden ingezet en kunnen de effecten hiervan worden gemeten. Enkele vragen die dan worden gesteld zijn: ‘Hoe creëer ik content en hoe draag ik deze op de juiste manier uit?’. En ‘ben ik daar waar de klant is en weet de klant mij goed te vinden?’. Daarnaast wordt er geconcentreerd op de vraag: ‘hoeveel leads zijn er gegenereerd?’.

Marketing automation-tools en andere analysesoftware geven reeds inzicht in hoe vaak content is geconsumeerd, gedeeld of hoe het is gewaardeerd. Het is een kwestie van tijd en de marketing automation software gaat ons helpen bij het genereren van content om te werken aan brand experience.

Bron: Marketingfacts.nl