Het optimaliseren van jouw landingspagina: 8 snelle inspecties

Je bent als online marketeer eigenlijk continu aan het speuren naar optimalisaties om betere conversie te kunnen behalen met behulp van een landingspagina. Denk bijvoorbeeld aan een A/B-test, een compleet nieuw design, of zelfs een helemaal nieuwe strategie en/of campagne. Allemaal leuk en aardig, maar dit kost uiteraard wel tijd, geld en een heleboel geduld. Daarom delen wij vandaag speciaal voor jou 8 snelle inspecties die ervoor zorgen dat je meteen conversie behaalt met jouw landingspagina!

1. Inzicht in het gebruik van je landingspagina

Als je nog niet Google Analytics of een vergelijkbaar hulpmiddel hebt ingesteld, raden wij je aan om deze stap als eerste te zetten. Zorg ervoor dat je op je landingspagina meer meet dan puur en alleen jouw bezoekers. Zorg er daarbij ook voor dat je concreet weet wat exact het primaire doel is met jouw pagina. Moeten jouw bezoekers bijvoorbeeld iets kopen, downloaden of enkel iets invullen? Meet deze dingen en stel er doelen aan vast, op deze manier houdt je precies bij hoeveel procent van jouw bezoekersverkeer een conversie doet.

Als je een landingspagina hebt waarop meerdere interacties mogelijk zijn, en als je toevallig ook nog een beetje kaas hebt gegeten van Google Tag Manager is het handig om deze interacties eveneens bij te houden. Downloads, clicks, chatgebruik en scrolldiepte geven jou zo nog een vollediger beeld in hoeverre jouw bezoekers je gedragen op je landingspagina. Wanneer zij bijvoorbeeld regelmatig een whitepaper downloaden voordat zij zich inschrijven, weet je dat deze whitepaper veel duidelijker in beeld moet komen.

2. Een expliciete CTA boven de vouw

Bezoekers van jouw landingspagina gaan met een doel erheen en willen dit doel zonder al te veel moeite te hoeven doen behalen. Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid (in totaal tachtig(!) procent) ‘boven de vouw’ blijft en daar hun actie tot uitvoering wil brengen. Als ze via een advertentie voor een gratis sample je website bezoeken, kun je deze eigenlijk gewoon het beste direct aanbieden.

Je kunt ook een bezoeker treffen die juist wat meer (achtergrond)informatie wilt achterhalen, deze scrolt en leest doorgaans wel verder, maar weet echt wel waar de CTA zich bevindt. Als je toch wat meer veelzijdige informatie aan wilt bieden, is het verstandig om een concluderende CTA helemaal onderaan je landingspagina te plaatsen. Op deze manier hoeft er niemand meer helemaal terug naar boven te scrollen.

3. CTA’s; expliciet & prikkelend?

Als we dan toch bij de CTA’s zijn, is het handig om even stil te staan bij waar je bezoekers precies terechtkomen als ze op die knop klikken. Maak het helder in activerende copy. Onderstaande woorden werken vaak goed;

  • Begin
  • Start
  • Deelnemen
  • Download nu
  • Krijg
  • Bekijk
  • Shop nu

Waar zou jij eerder op klikken: ‘Klik hier’ of; ‘Download mijn gratis whitepaper?’ Het antwoord lijkt ons wel duidelijk.

Als je toch met je CTA aan de slag gaat, is het gelijk slim om deze ook even goed zichtbaar te maken. Ga na of er voldoende contrast is tussen de kleur van de button en de achtergrondkleur die je uitkiest. Netflix is hierin een uitstekend voorbeeld. Het CTA van Netflix is prikkelend (probeer), wederkerig (30 dagen gratis), boven de vouw te zien en springt er ook echt uit door middel van het contrast met de achtergrond.

4. Afbeeldingen; een toegevoegde waarde?

Afbeeldingen worden nog heel vaak onderschat, maar maken wel echt daadwerkelijk het verschil. Ze moeten de content ondersteunen en een heldere rol spelen. Dit betekent echter niet dat ze zakelijk of informatief moeten zijn, een doel om emoties op te roepen kan ook heel goed.

Stel je maar eens voor, ga je jouw vakantie boeken op een website met een simpele foto van de Indonesische vlag of op een website met daarop een foto van een vrouw liggend in bikini op een wit strand met palmbomen? Precies, je ziet jezelf al liggen met die cocktail in je hand op het strand.

Een extra tip is om je bezoeker op jouw landingspagina een stukje op weg te helpen met behulp van visual cueing om zo de kant van die belangrijke CTA op te gaan zoeken.

 

5. ‘Kort maar krachtig’, voldoe jij hieraan?

We snappen uiteraard dat je als bedrijf of organisatie zijnde van alles naar buiten wil brengen over je product of dienst. Maar we hebben voor jou slecht nieuws: dit onderzoek vertelt ons dat de gemiddelde websitebezoeker slechts 28% van je content daadwerkelijk leest. Je moet dus vooral geen enorme lappen tekst op je landingspagina plaatsen, dit jaagt je bezoeker alleen maar weg en dat zorgt er dus ook voor dat je absoluut geen winst behaalt.

Probeer er voor te zorgen dat je enkel vertelt wat echt van belang is, probeer je als het ware daarvoor in het hoofd te verplaatsen van je bezoeker. Welke vragen en onduidelijkheden spelen er nog bij hen op voordat zij rustig gaan doorklikken? Dit geldt eveneens voor formulieren die zij moeten invullen. Je bezoeker wil zo spoedig als mogelijk die whitepaper ontvangen, dus vraag niet meer dan wat echt relevant is.

6. Is de boodschap wel overtuigend?

Je kunt je bezoekers vaak overhalen met de kleinste dingen. Waarmee haal je ze over de streep? Je kunt je bezoekers wat extra zekerheid meegeven, door middel van het toevoegen van keuringen, certificaten en iconen. Dit kun je bijvoorbeeld in de footer doen. Daarnaast is nog een mogelijkheid die eventueel goed kan werken het laten zien van klantfeedback. Bezoekers overtuig je vaak met mooie reviews, veel sterren of goede cijfers die je als bedrijf of organisatie zijnde hebt ontvangen. Er is niets overtuigender dan de reviews van hun medemens die dezelfde aankoop hebben gedaan.

Een boekingssite als Booking.com past bijvoorbeeld deze technieken toe. Nu is het niet gelijk de bedoeling om hun voorbeeld over te nemen, maar juist om te gaan kijken wat exact bij jouw merk en imago hoort. Waarmee onderscheidt jij je van anderen en wat zijn de voordelen van jouw producten of diensten ten opzichte van je concurrenten?

7. Een doortastende header

Vanzelfsprekend is de header het eerste wat er bovenuit springt wanneer je op een website terechtkomt. Is deze (nog) niet aantrekkelijk genoeg? Dan is het verstandig om hier snel mee aan de slag te gaan. Je wilt immers wel dat je header opvalt bij je bezoekersverkeer met een liefst felle contrasterende kleur en de juiste grootte, echter is het ook belangrijk dat de copy zowel kort als krachtig is. Een tip is om een vragende kop neer te zetten. Op die manier zet je jouw bezoeker in de schijnwerpers in plaats van direct je merk. Vergelijk onderstaande koppen maar eens;

  • ”Jouw conversies kunnen wij met 10% laten stijgen” 
  • ”Wil jij jouw conversies ook met 10% laten stijgen?”

In allebei de koppen stimuleer je jouw bezoekers om door te gaan lezen, maar de vragende kop voelt toch nog een stuk persoonlijker aan. Als het we dan toch over vragen hebben, zorg dat je headline de vraag ‘Waar gaat deze pagina over?’ beantwoordt.

8. Een pagina die makkelijk is te scannen

Doorgaans zoeken bezoekers op een website naar wat voor hen belangrijk is. Voor jou is het dus essentieel dat jij het mogelijk maakt om deze informatie relatief eenvoudig te kunnen vinden. Schrijf je teksten nogmaals niet te lang, verdeel ze in alinea’s met lege ruimtes daartussen én (dit spreekt eigenlijk voor zich) maak gebruik van tussenkopjes. Bulletpoints werken altijd goed voor bepaalde opsommingen als UPS’s of stappenplannen.

Meteen aan de slag met je landingspagina

Nu je deze 8 adviezen hebt doorgenomen, kun je als het goed is meteen aan de slag om jouw landingspagina’s te gaan optimaliseren. Wanneer je bij alle adviezen al vinkjes kunt zetten, wordt jouw pagina zeker weten een succes.