Moeilijke_woorden

Laat dure en moeilijke woorden achterwege: kies voor de makkelijke weg!

Content marketing

Bloggers, content marketeers en marketeers, beheers je! Wees niet langer verslaafd aan een overdosis moeilijke of abstracte woorden in je teksten om jezelf te bewijzen. Stop met het bedenken van moeilijke termen, namen en kreten!

Dagelijks hoor je onmogelijke termen en namen op de radio. De hele dag kan je je hoofd breken over de spelling van deze kreten. Als het om verzonnen bedrijfsnamen gaat is het vaak lastig om een beeld bij het werkgebied van het bedrijf te krijgen. Wij zien dit als een gemiste kans.

Er zijn tig organisaties in Nederland met moeilijke namen. Waarom vraag je je af? Marketeers verzinnen de leukste redenen voor dergelijke namen; de verzonnen naam klinkt internationaal, modern, intellectueel, chique of krachtig. Nee, de naam is gewoon moeilijk en abstract. Stop hiermee. Een moeilijke naam is een gemiste kans aangezien boodschappen van dit soort organisaties minder snel vertrouwd worden als er geen voorkennis aanwezig is. Daarbij komt dat een moeilijke bedrijfsnaam minder snel “Top Of Mind” zal zijn. Dit geldt zowel voor personen als voor bedrijven. Dit komt door de verwerkingsvlotheid. Oftewel, het gemak en de snelheid waarmee we de informatie uit een bepaalde boodschap verwerken.

Verwerkingsvlotheid
De verwerkingsvlotheid beïnvloedt onze mening over de informatie. Hoe makkelijker en sneller we een boodschap verwerken, des te positiever we de boodschap evalueren. Het levert een positieve emotie op, die ten onrechte wordt toegeschreven aan het bedrijf! Een hoge verwerkingsvlotheid van jouw bedrijfsnaam kan dus voordelig uitpakken.

Makkelijke namen
Uit onderzoek is gebleken dat gemakkelijke persoonsnamen een groot aantal v(oor)oordelen opleveren voor de naamdragers. Gemakkelijk te verwerken namen worden beoordeeld als ‘meer bekend, minder risicovol en minder gevaarlijk’. Experimenten tonen weer aan dat we bij makkelijke namen eerder geloven dat de waarheid wordt gesproken. Een makkelijke naam levert een positieve bijdrage aan je overredingskracht bij de eerste indruk.

Uiteraard heeft verwerkingssnelheid niet alleen een positief effect bij namen, maar ook bij woorden in het algemeen. Onderzoek wijst uit dat auteurs die veel makkelijke woorden gebruikten in essays intelligenter werden beoordeeld dan de auteurs die vooral moeilijke woorden gebruikten. De conclusie: eenvoudig taalgebruik is gemakkelijker te verwerken waardoor de boodschap en de expertise van de auteur beter binnen komen. Het gebruik van moeilijke woorden om je doelgroep te overtuigen van jouw expertise, intelligentie of autoriteit is dus helemaal niet nodig.

[cml_media_alt id='690']moeilijke naam[/cml_media_alt]

Hieronder een aantal interessante situaties waarin de invloed van makkelijke namen is onderzocht.

Sollicitanten

Uit onderzoek is gebleken dat namen als Bram, Daan en Emma een voorsprong hebben. De naam behoort onbewust tot de belangrijkste criteria waarop we iemand beoordelen. Bij een sollicitatie moet de mogelijke werkgever het doen met de personalia op je CV. Werkgevers nodigen bij volstrekt gelijke factoren 50% sneller kandidaten uit met makkelijke namen dan met moeilijke namen.

Leerlingen

Leraren hebben de neiging om onbewust de lat lager te leggen voor nieuwe leerlingen met een moeilijke naam. Soortgelijk onderzoek toonde aan dat de lage verwachtingen op hun beurt weer het zelfbeeld van de leerlingen beïnvloeden. Hierdoor werden de prestaties van leerlingen minder.

Pretparkattracties

Voor attractieparken is het daarentegen weer zinvol om je attracties een moeilijke naam te geven. Bezoekers zitten namelijk helemaal niet te wachten op ‘meer bekend, minder risicovol en minder gevaarlijk’. Attracties met een moeilijke naam worden vooraf eerder als spannender en avontuurlijker beoordeeld.

Hou het dus op gemakkelijke namen om positiever benaderd te worden. Heb je een onderscheidend product dat juist het gevoel van risicovol en gevaarlijk moet oproepen, maak dan gebruik van moeilijke termen!

[cml_media_alt id='689']Danger[/cml_media_alt]