Google Penalty

How to: Een Google Penalty voorkomen en ongedaan maken

Wanneer je een Google Penalty ontvangt, vraag je je misschien af hoe je hier precies aan komt. En als je daadwerkelijk zo’n penalty ontvangt, hoe je hier van afkomt. In dit artikel van vandaag kun je daarom een uitleg lezen over wat een SEO-penalty is en hoe je ervan af kan komen!

Wat is een SEO-penalty precies?

De term ‘Google Penalty’ is een veelgebruikte term in de zoekmachineoptimalisatie. Eigenlijk betekent het in feite dat je een straf ontvangt van Google voor het overtreden van de richtlijnen die zij voor alle SEO van de websites stelt. Je zou het heel makkelijk kunnen vergelijken met een penalty die je krijgt bij een voetbalwedstrijd. Wanneer je een overtreding maakt wordt er meestal een penalty gegeven aan de tegenpartij. Wanneer je een SEO-penalty krijgt van Google, is dat ook niet bepaald optimaal voor je website of webshop.

Daarbij heb je ook nog twee soorten penalty’s, namelijk de handmatige penalty’s en de algoritmische penalty’s. Bij een handmatige penalty heeft een medewerker van Google je website of webshop eens even uitgebreid bekeken en heeft hij of zij besloten dat je de wettelijke regels hebt overtreden. Bij de algoritmische penalty’s worden er enkel algoritmes ingezet. In allebei de gevallen vertelt Google je niet wat de onderliggende oorzaak is van de penalty. Het is eigenlijk aan jou om dat uit te zoeken.

Wat gebeurt er precies bij zo’n penalty?

Als je een SEO-penalty ontvangt wordt je pagina helemaal niet meer getoond in de zoekresultaten, of deze wordt in een veel lagere ranking geplaatst. Het hangt ervan af hoe hoog de overtreding is die je gemaakt hebt. Hoe hoger de overtreding, hoe lager je komt te staan in de zoekresultaten van Google. Daarom is het ook heel belangrijk dat je snel handelt om weer vindbaar te worden voor je bezoekers in de zoekresultaten. Eigenlijk doe je dit door je website zodanig te verbeteren op de punten waarop je exact bent bestraft. Als je dit hebt gedaan, moet je ook nog wachten totdat Google je pagina opnieuw heeft geïndexeerd.

Een SEO-penalty herkennen

Je hebt doorgaans wel door dat je een penalty te pakken hebt, doordat je organische resultaten ineens finaal zijn gedaald. Daarnaast zijn er nog wat andere signalen die op gaan vallen:

  • Je kunt jezelf niet meer vinden op je eigen merknaam.
  • De hoge rankings die je te pakken hebt gekregen, zijn weggezakt naar pagina 2 of zelfs 3.
  • De hele site die je hebt gemaakt is zelfs verdwenen, dit kun je checken door de search operator site in te voeren.

Dit zijn de straffen die Google vooral uitdeelt aan bedrijven, dus waarvoor zij de meeste penalty’s uitdelen:

  • Slechte linkbuilding, bijvoorbeeld via een eigen linknetwerk dat zij gebruiken. Dit geldt overigens ook voor ver overdreven linken tussen je eigen domeinnamen.
  • Content die je gebruikt, waardoor zoekmachines misleid worden. Voorbeelden hiervan zijn content die je zelf hebt verzameld van andere websites, of onleesbare teksten voor mensen die vol met zoektermen staan.
  • Over-optimalisatie. Dit houdt concreet in dat je je pagina volstopt met bepaalde zoekwoorden. Sinds 1998 werkt dit eigenlijk al niet meer, dus het heeft daarnaast ook helemaal geen nut om dit in te zetten.

Al deze aanleidingen voor een penalty betekenen eigenlijk een rode draad. Dat er bewuste pogingen zijn geweest om de zoekresultaten op wat voor manier dan ook te manipuleren, waarbij de richtlijnen flink zijn overtreden.

Je hebt een snellere kans om een SEO-penalty te krijgen als je content creëert voor de zoekmachine, in plaats van voor je bezoekers. Dat is ieder geval al een belangrijke factor om te onthouden. Daarom is het van essentieel belang dat je black hat seo vermijdt (de ranking van jouw website verbeteren met ‘onnatuurlijke’ middelen). Daarbij moet je erop letten dat je van kwalitatief goede links gebruikmaakt en dat je absoluut geen duplicate content (wanneer jouw website verschillende pagina’s heeft met exact dezelfde inhoud, of wanneer een andere website informatie van jouw site heeft gekopieerd) creëert. Uiteraard moet je je daarbij wel houden aan de richtlijnen die Google heeft vastgesteld.

Richtlijnen voor de webmasters

In bepaalde richtlijnen voor webmasters van Google staan de richtlijnen vastgesteld waar jij je verplicht aan moet houden. Dit zorgt ervoor dat je niet te maken krijgt met zo’n SEO-penalty. Zo zijn er bijvoorbeeld richtlijnen op het gebied van ontwerp en inhoud, techniek, en natuurlijk de kwaliteit.

Hier kun je de richtlijnen bekijken die Google precies vaststelt. Probeer ervoor te zorgen dat je niet met zo’n penalty te maken krijgt!

Hoe kom je van een SEO-penalty af?

Hierop is eigenlijk een vrij makkelijk antwoord te geven. Probeer de oorzaak van de penalty te achterhalen, begin eigenlijk bij de achterliggende oorzaken die we zojuist noemden. Corrigeer die oorzaken en dien een reconsideration request in via Google Search Console. In normaal Nederlands: vraag gewoon vriendelijk aan Google of de penalty ongedaan kan worden gemaakt.