Hoe maak je een website SEO vriendelijk?

Seo optimalisatie

Het schrijven van goede content voor je website is niet altijd even makkelijk. Maar wat is goede content? Waar haal ik de tijd vandaan en wat moet ik schrijven om mijn bezoekers tevreden te stellen? En hoe schrijf ik de teksten zodat ik beter vindbaar ben in zoekmachines? Hieronder staat een stappenplan om SEO vriendelijk te schrijven.

Stap 1. Wat zoekt de bezoeker?

Om goede content te kunnen maken moet je weten wie je doelgroep is. Wat zij willen en hoe zij denken. Om inzicht te kijken in de zoekopdrachten die worden ingevoerd op Google kun je de handige tool Google Keyword Planner gebruiken. Deze tool geeft inzicht in de zoekopdrachten en zoekvolumes en biedt het eerste handvat om relevante content te schrijven.

Stap 2. Welke pagina’s pak je als eerste aan?

Wanneer je inzicht hebt in hoe de bezoeker zoekt is het daarna van belang om de juiste pagina te optimaliseren. Wanneer een bezoeker op zoek is naar een specifieke combi-magnetron van het merk exquisit, dient de bezoeker niet terecht te komen op een overzichtspagina met alle beschikbare magnetrons. De productpagina van de combi-magnetron kan geoptimaliseerd worden met specifieke informatie over het product en niet met de algemene fabrieksinformatie waar elke website over beschikt.

Stap 3. Hou rekening met longtail-zoekopdrachten

Beschik je over een kleine webshop die nog niet veel naamsbekendheid heeft gegenereerd? Focus dan op de mensen die al verder zijn in het zoekproces. Deze mensen weten exact wat zij zoeken, ze moeten het alleen nog online vinden. Je richt je dan op zoekopdrachten met minder zoekvolume, maar die wel heel specifiek zijn, ook wel longtail-zoektermen genoemd. Voorbeelden van deze zoekopdrachten zijn:

  • ‘Koekenpan gietaluminium 240 mm’
  • ‘Kookpan hoog met deksel Hendi’

Het is goed om de bovenstaande termen te verwerken op de productpagina, zo krijgen deze pagina’s een hogere relevantie voor deze zoekopdrachten. Als je inzicht hebt in de longtail-zoektermen die de bezoeker gebruikt, ga dan na welke eigenschappen je product nog meer heeft en benoem deze op je productpagina.

Stap 4. Splits je assortiment op

Wanneer je een heel diep assortiment van een bepaalde productgroep hebt, kun je deze het beste opsplitsen. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde delen van je assortiment onder een andere URL weer te geven. Zo word je relevanter voor je bezoekers. Stel, je weet dat veel mensen zoeken op “keramische koekenpannen” en “roestvrijstalen koekenpannen” dan kun je de volgende URL’s gebruiken:

Hierboven zie je dat de keramische en roestvrijstalen koekenpan onder de categorie koekenpannen vallen. Maak de productpagina’s relevant door interessante content te plaatsen die van toepassing zijn op het onderwerp (in dit geval een keramische of roestvrijstalen koekenpan). Op deze manier maak je de pagina interessanter voor de klant en relevanter voor de zoekmachine.

Stap 5. Maak geen typische SEO-teksten

Je pagina’s vullen met typische “SEO-teksten” is tegenwoordig niet verstandig. Google hecht erg veel waarde aan content en sociale media, deze factoren wegen het zwaarst mee voor een goede vindbaarheid in de zoekmachine. Google verwacht goede teksten waar de bezoeker wat aan heeft. De teksten moeten relevant zijn voor de bezoeker en kwalitatieve informatie bevatten. Het is niet de bedoeling dat je tig keer hetzelfde zoekwoord laat terugkomen in de tekst, daar trapt Google tegenwoordig niet meer in…

Stap 6. Maak gerichte teksten

Concentreer je op gerichte en interessante tekst voor de bezoeker. Maak in de tekst gebruik van linkjes die weer verwijzen naar andere relevante pagina’s op jouw website. De geadviseerde lengte van teksten is afhankelijk van de producten/diensten die je aanbiedt en verschilt dus per pagina. Wij adviseren een ondergrens van 100 woorden en een bovengrens van 300 woorden. Is er over een bepaald onderwerp echt veel informatie beschikbaar? Zorg dan dat je een kennisbank creëert. Waar nodig kun je vanuit deze kennisbank linken naar productpagina’s en vice versa.

Stap 7. Wat doe je met de productpagina

Inventariseer per product informatie waar je bezoeker naar op zoek is. Dit kan gaan om producteigenschappen en gebruiksinformatie. Naast tekstuele content kun je ook productvideo’s maken waarin het product wordt gedemonstreerd.

Inventariseer de vragen van de bezoeker. Wat kan het product allemaal? Wat zijn de afmetingen van het product? Hoe moet je het product opbergen? Hoe moet je het product wassen? Vergeet niet dat het doel meer is dan alleen traffic behalen, maar dat het juist gaat om de conversies. Door goede content en informatie wordt je meteen op een natuurlijke wijze relevanter voor diverse longtail-zoekopdrachten.

Bron: Frankwatching.com