Google Tag Manager kan je helpen met meer inzicht: zeven hulpmiddelen

Ondertussen kan Google Tag Manager echt niet meer ontbreken in het hulpmiddelenpakket van een online marketeer. De tijden van vroeger zijn afgelopen dat we de developer moeten inzetten voor elk extra stukje code. Als je de kennis bezit als online marketeer kun je gewoon zelf gaan starten met tags inrichten. Het is echter wel zo dat niet alles meteen duidelijk is, met als oorzaak dat heldere metingen niet altijd gewaarborgd zijn. In dit artikel helpen wij jou daarom als online marketeer een stukje op weg, zodat het werken met Google Tag Manager stukken eenvoudiger wordt en je metingen daarmee meer helderder worden.

Sub-domain tracking

Het is misschien zo dat je van subdomeinen gebruikmaakt. De wisselwerking tussen sub- en hoofddomein is jammer genoeg niet gelijk zichtbaar binnen je Google Analytics, omdat Google Analytics altijd conform de norm alle paginapaden die na de domeinnaam volgen vermeldt. De cookie stelt op zo’n manier in dat deze niet in de gaten heeft wanneer het om een sub- of hoofddomein gaat. Hoe je dit kunt oplossen? Het veld Cookie Domain simpelweg op de waarde ‘auto’ zetten.

”De wisselwerking tussen sub- en hoofddomein is jammer genoeg niet gelijk zichtbaar binnen je Google Analytics.”

Wanneer je bovenstaande hebt gedaan, wil je uiteraard ook domeinnamen die helemaal compleet zijn zichtbaar krijgen binnen je Google Analytics. Dit kun je op de volgende manier doen; twee variabelen die ingebouwd zijn in Tag Manager ‘aan’ te zetten (Page Path en Page Hostname). Op het moment dat je deze variabelen ‘aan’ zet, kun je ze vervolgens via een nieuw veld met de naam ‘page’ toevoegen aan de Google Analytics Pageview-tag. Nadat je dit alles hebt gedaan, geeft het veld je de twee genestelde variabelen {{Page Hostname}}{{Page Path}} mee. Tag Manager overschrijft op deze manier altijd de waarde voor paginapaden in Google Analytics met de nieuwe waarde, inclusief een domeinnaam.

Het doormeten van downloads in Google Tag Manager

Een wisselwerking met je downloadable content is uiteraard erg interessant. Downloads zijn hier ook niet meteen zichtbaar met de standaardinstellingen waarover Google Analytics beschikt. Het meten van downloads is gelukkig wel makkelijk in te richten via Google Tag Manager. Dit kan door middel van de variabele ‘Click URL’ die overigens ook is ingebouwd, deze houdt namelijk exact bij als een gebruiker op een specifieke link klikt.

Daarna een trigger inzetten die enkel aangeeft wanneer een Click URL eindigt op een bestandsformaat dat jij op dat moment deelt, zorgt ervoor dat Tag Manager jou een seintje geeft wanneer er iemand een download aanklikt.

Ten slotte kun je de trigger koppelen aan een tag van een gebeurtenis om daarna deze informatie door te sturen naar Google Analytics.

Scripts plaatsen op een zelfstandige manier

Het bestaan van Google Tag Manager maakt het mogelijk dat je als online marketeer geen scripts meer hoeft laten te plaatsen voor het bijhouden van marketingwerkzaamheden. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig een Google Analytics-tracking doorvoeren door middel van een zelf gedefineerde variabele.

Je kunt zelf een unieke UA-code aanvullen en daarna deze nieuwe variabele verbinden aan een Google Analytics ‘page view tag’, waardoor de Google Analytics-tracking in het vervolg via Google Tag Manager verloopt. Een bijkomend voordeel hier is dat je de tracking in Google Analytics heel eenvoudig zelf kunt veranderen, mocht je dat uiteraard ook zelf willen.

Een actie die je hiermee kunt vergelijken is de tracking voor Facebook. Een voorbeeld is de ‘Facebook Pixel’, die plaats je via Google Tag Manager in het stukje script dat normaal gesproken in de broncode van je website wordt geplaatst. Dit functioneert met een tag die ‘Custom HTML’ hanteert. Je zorgt er op deze manier voor dat je tracking allemaal klopt, zonder dat je zelf aan de broncode van een website hoeft te sleutelen.

Tracking door middel van cross-domain

Voor het geval je meerdere domeinen hanteert, is het wel prettig voor al je analyses dat de data die hierbij horen allemaal onder elkaar vallen. In Google Analytics is dit alles jammer genoeg niet altijd gebruikelijk. Dit kan overigens wel interessant zijn als al deze domeinen binnen één customer journey vallen.

”Als je meerdere domeinen hanteert, is het wel prettig voor al je analyses dat de data die hierbij horen allemaal onder elkaar vallen.”

Hoe je dit het eenvoudigst kunt aanpakken is door middel van je code van Google Analytics via Google Tag Manager in te stellen zoals wij je hebben uitgelegd in de vorige tip. Je kunt in Google Analytics-variabele een nieuw veld toevoegen, genaamd ‘allowLinker’ en deze vervolgens op ‘true’ zetten. Na dit alles kun je via de optie ‘Cross-Domain Tracking’ een lijst opstellen van bepaalde domeinen die je wilt tracken. Daarbij is het wel essentieel om te onthouden dat je in Google Analytics die lijst met domeinen verwijdert via de verwijzingsuitingen, anders heb je de kans dat cross-domain tracking niet helemaal optimaal gaat werken.

Op uitgaande links klikken

Ben je toevallig benieuwd waar jouw bezoekers naartoe gaan wanneer ze jouw website verlaten? Het is een optie om klikken op uitgaande links in de gaten te houden met behulp van een Auto Event Variabele. Jammer genoeg is deze functie niet standaard ingebouwd in Google Tag Manager, en dus zal deze zelf aangemaakt moeten worden. Deze variabele zoekt zelf uit wat de domeinnaam is van een geklikte link. Met zo’n Auto Event Variabele kun je namelijk stukjes data uit een concrete actie halen. Bij een geklikte link is dat stukje specifieke data de domeinnaam van de zogenoemde link. Wanneer deze klik niet over de domeinnaam beschikt van je eigen website, dan weet je wel zeker dat de desbetreffende klik een uitgaande link is.

Een tip bij het tracken van uitgaande links is dat je enkel de domeinnaam in plaats van de hele URL gebruikt. Als je de hele URL gebruikt krijg je namelijk een heleboel data terug, maar daar staat tegenover dat je heel weinig inzicht terugkrijgt. Het is namelijk vaak een stuk waardevoller wanneer je een goed overzicht hebt naar welke domeinen er precies wordt uitgestapt, en niet naar welke concrete URL.

Genestelde variabelen: de kracht die hierin zit

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn in bovenstaande tips, we maken hier allemaal gebruik van zogenoemde genestelde variabelen. Je kunt met genestelde variabelen, variabelen inzetten binnen andere variabelen. Dit maakt het mogelijk om als het ware dynamische informatie in te ‘schieten’. Download trigger ingesteld volgens de voorgaande tip? Misschien is het dan interessant om te kijken waar deze klik precies is geregistreerd. Dit kan je bijvoorbeeld doen door {{page path}} toe te voegen aan het gebeurtenislabel van de tag die daarna deze informatie weer doorspeelt aan Google Analytics. Het is namelijk zo dat de genestelde variabele {{page path}} per afgevuurde tag checkt wat de exacte waarde van het paginapad is als iemand op downloadable content klikt.

Ten slotte: de previewtool doeltreffend plaatsen

Je zorgt met bovenstaande handige tools ervoor dat je in zeer korte tijd meer inzicht krijgt in het gedrag van de bezoeker die op je website terecht komt. Echter willen wij ten slotte toch het advies met je delen dat je Google Tag Manager eigenlijk als het ware als een puzzel moet zien. Elke website is en blijft immers anders, wat maakt dat niet iedere handeling precies hetzelfde te meten is (met bovenstaande adviezen wel). Wanneer je uit wil zoeken hoe jouw website exact in elkaar steekt, dan geven wij je het advies mee om alle ingebouwde variabelen in Tag Manager in te schakelen en als je dat gedaan hebt een trigger in te schakelen voor een klik op ieder element.

Als je deze trigger hebt ingeschakeld, is het zo dat je effectief van de previewtool gebruik kan maken zodat je zo gelijk kan zien welke variabelen er per actie worden getriggerd. Daarop aansluitend kun je dan de waarden van deze variabelen in gaan schakelen voor alle metingen.

Meer inzicht in het gedrag van je bezoeker is in principe onbetaalbaar en zoals je nu hebt gelezen houden de opties in Google Tag Manager maar niet op. Maar weten wat je wilt meten, houdt nog niet direct in dat je ook echt meet wat je wilt weten! Ben je daarom bewust van alle opties en houdt niet op met testen, totdat je er echt honderd procent zeker van bent dat je data helder is. In ieder geval helpen bovenstaande zeven hulpmiddelen je een heel eind op weg!