gebruiksvriendelijkheid_mobiel

Gebruiksvriendelijkheid van je mobiele webwinkel bepalen – Deel 2

Webshop gebruiksvriendelijk maken

Zoals beloofd komen we deze week terug met de laatste 5 tips omtrent het bepalen van de usability van je mobiele webwinkel. Hieronder volgen de volgende 5 gebruiksvriendelijkheid tips!

6. Navigeren met de vinger
Navigeren is anders met een touchscreen, dan met een muis. De schermen van smartphones en tablets zijn kleiner en het navigeren met een vinger gaat minder nauwkeurig dan met een muis. De knoppen en tekstuele hyperlinks waar op gedrukt kan worden dienen groot genoeg te zijn voor een vinger. Daarnaast zijn is het voor steeds meer mobiele gebruikers gebruikelijk om te navigeren door te “swipen”. Deze technieken kunnen de gebruikerservaring positief verrijken.

7. Help de gebruiker een handje
Het gebruik van je mobiele versie moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. Een bezoeker wilt niet door ontelbare categorieën klikken of ellenlange formulieren invullen. De gebruiker wilt weten waar hij zich bevindt in de webwinkel, met welke elementen hij een actie kan uitvoeren en met welke niet. Designelementen kunnen hierbij helpen, maar ook handige toevoegingen als filterfuncties en tooltips. Dit geldt tevens voor een button om direct te bellen met de klantenservice en autosuggesties in formulieren, deze elementen maken de winkelervaring prettiger en gemakkelijker voor mobiele gebruikers.

8. Apparaat-specifieke features voor apps
Maak gebruik van de verschillende features van smartphones en tablets! Wanneer je naast je applicatie voor je webwinkel ook beschikt over een fysieke vestiging, maak dan gebruik van de GPS functie. Help app-gebruikers gemakkelijk de weg naar je vestiging te vinden door te linken naar de locatie van jouw vestiging in Google Maps bijvoorbeeld. Dan kunnen gebruikers direct de navigatie opstarten. Mobiel betalen wordt ook steeds populairder via Rabo Wallet of via social media. Zorg altijd je alle apparaatspecifieke features goed test!

9. Online aankopen
Erg belangrijk voor je webshop is de winkelwagen, hier heeft de gebruiker heeft te allen tijde zicht op de producten die hij of zij wilt kopen. Zorg ervoor dat gekozen producten gemakkelijk toegevoegd en verwijderd kunnen worden. Denk ook aan bezoekers die vaker terugkeren naar de website, de koopervaring wordt verbeterd als producten bewaard blijven in de winkelwagen. Heeft de gebruiker, die is ingelogd op een mobiel apparaat, een product toegevoegd aan de winkelwagen, verwacht hij of zij dan dit proces voort te kunnen zetten op een ander apparaat? Ondanks dat het inloggen een stap extra is, kan je meer gebruiksvriendelijkheid toevoegen. Tegelijkertijd zorg je voor meer klantenbinding.

10. Betaalmogelijkheden
Bepaal welke betaalmethoden voor jouw doelgroep het belangrijkste zijn. In Nederland zijn de drie meest gebruikte methoden: iDEAL, Paypal en creditcard. Houdt de betalingsmogelijkheden overzichtelijk, klanten dienen gemakkelijk de gewenste methode te kunnen kiezen. Vraag je continue af of je het afrekenproces op een gebruiksvriendelijke en veilige manier kan stroomlijnen. De veiligheid vergroten door middel van een SSL certificaat. Of vereenvoudig het registratieproces voor mobiele gebruikers en maak het mogelijk om zonder aanmelding een betaling af te ronden.

Mobiele versie niet vanzelfsprekend
Een mobiele versie van een webshop is niet vanzelfsprekend. De ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk bezoek- en koopproces, voor mobiel gaat gepaard met vele uitdagingen. We hopen dat de bovenstaande tips, samen met de tips in deel 1 je helpen om tot een aansprekende mobiele webshop te komen. Zet alle functionaliteiten op een rijd, houd het gebruik simpel en het geheel overzichtelijk. Vergeet niet je gebruikers mee te nemen in het ontwikkelproces, door middel van A/B-testing.

Bron: Frankwatching.com