Facebook Search Ads: het is in opkomst!

Zeven jaar geleden, in 2012, kwam er voor Facebook een nieuwe advertentiemogelijkheid op de markt. Daar werd toen echter verder niets mee gedaan, omdat het eerste experiment daarvan al faalde. Maar nu is het zo dat er in december 2018 de zogenoemde ‘Facebook Search Ads’ opnieuw nieuw leven in werden geblazen. Disclaimer: dit was slechts een test en enkel voor adverteerders in de retail en automotive sector.  Schijnbaar werd deze test als een succes ervaren, aangezien vorige maand de test nog verder is uitgebreid. Het is nu zelfs mogelijk voor adverteerders van e-commerce bedrijven om gebruik te gaan maken van deze Search Ads. Steven Johns (Digital Marketing Consultant) merkte zelf dat dit kon in zijn eigen Ads Manager.

Maar nu is voor jou waarschijnlijk de vraag, wat Facebook Search Ads precies inhouden, hoe ze eruitzien en hét belangrijkste: wat alle overeenkomsten met Google Ads zijn?

Wat houdt Facebook Search Ads precies in?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk nog niet helemaal duidelijk. Er is namelijk nog veel onduidelijk over deze advertentiemogelijkheid in Facebook. Wat ons wel duidelijk is, is dat je je zoekadvertenties op twee plekken kan ontdekken. Deze twee plekken zijn Facebook Marketplace en Facebook Search. In december 2018 werd duidelijk dat de advertenties enkel op mobiele apparaten zichtbaar zouden zijn, maar of desktop hier ook toebehoort is ons een echt raadsel.

Als we gaan kijken naar alle type sectoren waar je Facebook Search Ads tegenwoordig in gebruik kunt nemen, zijn absoluut de Search Ads in Facebook Marketplace het meest nuttig om klanten aan je te binden. Waarom? Heel simpel: hier zijn mensen echt op zoek naar iets om te kopen, terwijl bij Facebook Search mensen juist meer gaan zoeken naar content, pagina’s en/of personen.

Twijfels over Facebook Search Ads 

In deze tijd gaat er steeds meer budget van Facebook naar Instagram. Dit lijkt dan ook het argument voor Google te zijn om weer actief met de Facebook Search Ads aan de slag te gaan, zodat adverteren op Facebook voor adverteerders populairder gaat worden. Een logisch argument zou je denken. Een heleboel mensen hebben ook gezegd dat zij de Newsfeed te onoverzichtelijk vinden, dus dan kan Facebook simpelweg niet ervoor kiezen om daar de Search Ads op de een of andere manier daarin te verwerken. Het sociale media netwerk beweert wel zelf dat steeds meer gebruikers van de ‘Search’ functie gebruikmaken om op te zoek gaan naar informatie, maar veel mensen hebben hier sterk hun twijfels over. Ook omdat Facebook maar schaarse informatie weggeeft over de werkwijze van de Search Ads (zoals de manier waarop zoekwoorden precies gaan werken), zijn er nog veel twijfels over.

Waar zijn de Facebook Search Ads precies te vinden? 

In december 2018 was het zo dat de Facebook Search Ads nog slechts mogelijk waren samen met Newsfeed Ads. Maar nu is de vraag waar de Facebook Search Ads dan precies te vinden zijn? Dat blijkt in de praktijk niet zo moeilijk: je kunt ze vinden onder het kopje ‘plaatsingen’. Als je een aparte campagne wilt ontwikkelen, dan kan dit ook met Search Ads.

Wat zijn de overeenkomsten met Google Search Ads?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel makkelijk om te beantwoorden: die zijn er eigenlijk niet. Als je een digital marketeer bent, denk je zeer waarschijnlijk meteen bij het horen van de naam ‘Facebook Search Ads’ dat dit sprekend op de manier van werken van Google Search Ads lijkt. Het tegendeel blijkt echter waar te zijn. Het verschil is dat Facebook helemaal niet als een zoekmachine in wordt gezet om echt te zoeken naar expliciete zoekwoorden zoals ‘Hello Kitty’ of ‘Gucci Tas’. Facebookgebruikers zijn veel meer op zoek naar specifieke merken als Adidas en Nike en niet op een bijzonder productniveau of iets dergelijks.

Daarnaast maakt de werkwijze van Facebook Search Ads ook dat je bedrijf of organisatie onbewust op een bijzonder productniveau wordt opgespoord. Je hebt als adverteerder immers helemaal geen aanzien op de zoekwoorden waarop ze jouw bedrijf of organisatie kunnen vinden. Als je Google Search Ads inzet, kun je juist veel explicieter zijn en voor elk product je eigen campagne zelf mogelijk maken. Het advies is daarom ook om Facebook Search Ads te gebruiken in de startfase van je project, en om Google Ads juist meer in te zetten bij elke fase van de reis die je klant maakt.

Exact dezelfde indeling als Newsfeed Ads

Nu je over de niet-overeenkomst met Google Search Ads hebt gehoord, denk je vast dat Facebook Search Ads slechts uit tekst bestaan. Dit is alleen een verkeerde gedachte; de Newsfeed Ads hebben een compleet identieke indeling en uitstraling als de Facebook Search Ads. Je kunt de inhoud zelf vullen met een beschrijvende tekst, afbeelding en titel. Ook kun je een carrousel eraan toevoegen als je dat zou willen. Echter kun je op het moment van schrijven helaas (nog) geen video aan de inhoud toevoegen.

Je ziet dat er bij de advertenties een ‘sponsored’-tag bovenaan zit verwerkt. Dit is met een bewuste reden gedaan voor de bezoekers: zo kunnen zij namelijk te zien krijgen waarom specifiek aan hen de advertentie is getoond.

De plaatsingsperspectieven waarover Search Ads beschikt, kun je bij lange na niet bij alle doelen van de campagne gebruiken.  Voorlopig zijn de Search Ads alleen bruikbaar bij Traffic, Product Catalog Sales en Conservations.

Zoekwoorden die je niet zelf kunt kiezen?

Het is op dit moment het meest onduidelijk over of je als adverteerder zijnde niet zelf de zoekwoorden uit kunt kiezen. Aan de doelgroep die je zelf instelt, laat Facebook jouw Search Ad zien. Deze mensen zoeken naar een onderwerp dat volgens Facebook op de een of andere manier aan jouw bedrijf linkt. De gelinkte zoekwoorden zijn door Facebook vanuit jouw geplaatste content of ads, of zelfs je eigen pagina gegenereerd. Facebook maakt hier echter zelf helemaal niets over bekend.

Heb jij al enige ervaringen met Facebook Search Ads? Zo ja, wat vind jij precies van deze Search Ads, en wat kan er volgens jou nog een stuk beter?