8

Facebook adverteren bevorderen met Relevance Score

Relevance Score Facebook

Afgelopen februari introduceerde Facebook de Relevance Score voor advertentiebeheer. Deze nieuwe metriek is vergelijkbaar met de kwaliteitsscore van Google AdWords.

Met de lancering van de Relevance Score wordt het voor de adverteerde inzichtelijker waarom Facebook kiest voor het tonen van een bepaalde advertentie. De Relevance Score is net als de kwaliteitsscore een score van 1 tot 10. En geeft aan hoe relevant de advertentie is. De score wordt berekend aan de hand van positieve en negatieve feedback die Facebook verwacht te krijgen op een advertentie. Meer negatieve feedback betekent een lagere score. De verwachting is gebaseerd op het aantal vertoningen. Om de hoogte van de Relevance Score te kunnen zien dient de campagne ook eerst 500 vertoningen te hebben gehad.

Onder positieve feedback wordt verstaan elke vorm van verbintenis, zoals likes, reacties, klikken, conversies en shares. Onder negatieve feedback vallen markeringen als spam of het verbergen van de post op de tijdlijn. Facebook houdt bewust de totstandkoming van de Relevance Score vaag, om manipulatie te voorkomen.

Het invoeren van de Relevance Score zorgt ervoor dat personen voor hen relevante advertenties te zien krijgen. Naar verwachting zullen dan ook de prestaties van de advertenties verbeteren.

[cml_media_alt id='837']Relevance Score Facebook[/cml_media_alt]

Relevance Score verhogen

Maar hoe verbeter je deze Relevance Score eigenlijk? Hieronder volgen enkele tips voor het verhogen van deze score.

1. Je kosten verlagen
Facebook heeft aangekondigd dat naar alle waarschijnlijkheid de kosten van advertenties omlaag gaan bij een hogere score. Facebook waarschuwde desondanks dat de Relevance Score niet de enige metriek is. Je bod blijft erg belangrijk. Het is namelijk niet zo dat twee dezelfde advertenties met dezelfde targetgroep, dat de advertentie met de hoge Relevance Score en laag bod beter zal presteren dan een advertentie met een gemiddelde Relevevance Score en een hoger bod.

2. Targeting en tekst testen
De Relevance Score geeft je een duidelijk beeld van de prestatie van je advertenties. Test daarom ook verschillende teksten, afbeeldingen en doelgroepen en bekijk welke het beste scoren. Je krijgt een beter inzicht in het gedrag van je doelgroep.

3. Realtime aanpassen
De prestaties van Facebook worden realtime weergegeven. Het monitoren en bijstellen wordt hierdoor gemakkelijker.

4. Bedrijfsdoelstellingen
Het is niet de bedoeling dat marketeers zich vanaf de invoering van de Relevance Score gaan blindstaren op deze metriek. Een hoge Relevance Score is niet het grootste belang, het belangrijkste zijn de bedrijfsdoelstellingen. Het kan namelijk voorkomen dat je Relevance Score helemaal niet zo hoog is maar je advertenties wel het gewenste resultaat leveren. De beste manier is om beide metrics te monitoren, zowel de Relevance Score als je bedrijfsdoelstellingen en vervolgens een coorlatie tussen deze twee metrics te vinden.

Hoe verkrijg je een hogere Relevance Score?
Een hogere Relevance Score kun je verkrijgen door je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Hoe specifieker hoe hoger je score wordt. Tevens levert een heldere boodschap en call-to-action ook een hoge bijdrage aan de metric.

Bron: Frankwatching.com