Een AVG-proof geschikte marketingcampagne voor je bedrijf!

In mei 2018 ging de AVG-wet van kracht. Opvallend genoeg waren de meeste organisaties in ons land nog niet helemaal klaar voor deze privacywet. Nu is het wel zo dat uitgebreidere bedrijven, met een rechtelijke afdeling, tegenwoordig op het juiste spoor zitten. Voor kleinschalige organisaties blijft dit echter een heikel punt.

Dit is op zich best logisch voor een gecompliceerde wet als deze, alleen is het onvermijdelijk dat de Autoriteit Persoonsgegevens de AVG-wet strenger in stand gaat houden. Het is dus absoluut een must voor kleinschalige organisaties om vast te blijven houden aan de wetgeving. Voor je het weet heb je als organisatie een boete aan je broek hangen. Dit blijkt zeker uit de boete die de instantie deze zomer uitdeelde aan het Haga Ziekenhuis.  

”Het is onvermijdelijk dat de Autoriteit Persoonsgegevens de AVG-wet strenger in stand gaat houden. Het is dus absoluut een must voor kleinschalige organisaties om vast te blijven houden aan deze wetgeving”

Inzien dat het honoreren van de AVG niet uniek is en dat privacy-by-design een verplicht iets wordt, is in die zin essentieel. In de wet staan verschillende onderdelen waar je verantwoording voor zou kunnen en moeten afleggen. De volgende drie zou je kunnen hanteren:

1. Een uitgangspunt voor de werkwijze van persoonsgegevens verwerken

Naar alle waarschijnlijkheid verwerk je al dan niet persoonsgegevens. Als je een mailing verzendt of een Facebook-advertentiecampagne uitstippelt, doe je dit bijvoorbeeld al. Het maakt niet uit welke campagne je uitzet en hoe die eruitziet.

Er zijn hiervoor een aantal mogelijkheden. Een eventueel uitgangspunt is goedkeuring van de klant, onder andere een doortastende aangelegenheid voor een mailing. Het hebben van een aan kosten verbonden akkoord met de klant geldt tevens als uitgangspunt van het implementeren van data, zoals voor de afwikkeling van een digitale levering.

2. Je privacystatement moet perfect te ontdekken zijn

Het grot van de bedrijven zijn er wel van op de hoogte dat het hebben van een privacystatement bindend is onder de AVG. Maar dat is niet alleen essentieel, het is ook belangrijk dat klanten dit privacystatement onder de knie krijgen en het ook daadwerkelijk ontdekken. Onderzoek toont aan dat het voor maar liefst vijfentwintig procent van de honderd participerende MKB’ers en instanties niet duidelijk is of hun privacystatement handig te ontdekken is.

”Sta ervoor in dat je alles uit de kast trekt om het statement wel degelijk opvallend te maken”

Sta ervoor in dat je alles uit de kast trekt om het statement wel degelijk opvallend te maken. Houd er rekening mee dat je een link in elke campagne-uiting plaatst, duidt direct aan als je met digitale registratieprocessen bezig bent en zet het expliciet op zowel je website als social media. Zo is het eenvoudig en direct te lezen voor klanten en bezoekers hoe je met hun persoonsgegevens dealt en hoe zij daarop kunnen anticiperen.

Bijkomend is het tevens van essentieel belang dat deze kennis zo volledig en doorzichtig mogelijk is bepaald. Het DIMA. actieplan AVG online onderneming is een handige tool die je bij het privacystatement kan helpen, zodat je ongeveer weet waar het aan moet voldoen.

3. Een verwerkersovereenkomst is wel handig

Een captain is bij zowat iedere marketingcampagne betrokken. Dit is iemand die over de persoonsgegevens gaat en een reden aangeeft dat deze worden verzameld. Mogelijk is er sprake van een of meerdere verwerkers. Deze kunnen onder andere een marketingbureau zijn die een campagne bewerkstelligt in opdracht. Het mailsysteem dat je hanteert kan echter ook gelden als een verwerker. Als dit zo is, heb je de plicht dat je verwerkersovereenkomsten aangaat.

In deze overeenkomsten stellen captains en verwerkers afspraken op over bijvoorbeeld de ambitie van het proces van persoonsgegevens en de bescherming van de data. Voor het gros van de kleinschalige bedrijven is dit nog iets waar ze sterk op moeten letten: uit onderzoek is gebleken dat maar eenendertig procent aan deze overeenkomsten doet.

”Het criterium van privacy-by-design wordt nog groter en op dit domein verwachten je klanten ook meer van je als bedrijf zijnde”

Opvolgen van deze drie tips, zorgt ervoor dat je je marketingcampagnes volgens de AVG inricht. Het nut is zelfs nog groter hiervan: secuur omgaan met de persoonsgegevens van je klanten. Daar gaat het immers ook om. Het criterium van privacy-by-design wordt nog groter en op dit domein verwachten je klanten ook meer van je als bedrijf zijnde. Als marketeer is het cruciaal dat je dit al verwacht vanaf het begin van de vorming van je campagne.