Facebook evenement

De kracht van een Facebook-evenement

Facebook evenement

Berichten op Facebook worden niet geplaatst op maandagochtend om 09:00 uur wanneer mensen weer aan het werk zijn. Mensen posten hun ervaringen wanneer ze bijvoorbeeld een avondje uit zijn. Ze willen delen naar welk concert of welke voorstelling ze zijn geweest. Schouwburgen en theaters kunnen hier dus op inspelen, door evenementen aan te maken. Echter er zijn nog genoeg ondernemers die de plank mis slaan door geen events aan te maken op Facebook.

Facebook evenementen attenderen Facebookgebruikers op (nieuwe) evenementen. Free publicity en slechts 5 minuten werk! Jij nodigt als organisator jouw doelgroep uit en jouw doelgroep nodigt weer zijn of haar vrienden uit om hen over te halen mee te gaan. Daarnaast zorg je alvast voor de voorpret door updates binnen het aangemaakt evenement te plaatsen. Tevens maak je inzichtelijk wie er ook naar het event gaan. Hieronder staan 12 redenen waarom je voor ieder evenement een Facebook event aan moet maken.

1. Gratis publiciteit
Wanneer iemand heeft aangegeven naar een evenement te gaan wordt dit weergegeven op de tijdlijn van zijn vrienden op Facebook. Het evenement kan hierdoor viraal gaan onder de doelgroep.

2. Directe communicatie met bezoekers
In het Facebook evenement kun je specifieke informatie delen over het evenement. De mensen die naar het event gaan krijgen vanzelf een melding dat jij als organisatie een nieuw bericht hebt toegevoegd. Op deze manier kun je belangrijke onderdelen onder de aandacht brengen:

  • Wijzigingen in het programma
  • Veranderende aanvangstijden
  • Eventuele werkzaamheden
  • Parkeermogelijkheden

3. Publiceer content
Zorg ervoor dat je extra content biedt op je evenementenpagina. Zoals: foto’s, video’s, interviews en recensies. Wanneer deze berichten likes genereren verschijnen ook deze posts weer op de tijdlijn van vrienden. Nog een manier van free publicity. Voed je bezoeker met content!

4. Promoot je evenement ook na afloop
Creëer ook buzz over je evenement na afloop. Zie het een beetje als ‘follow-up’. Doe dit door foto’s van het evenement te delen en zorg ervoor dat mensen zichzelf erin taggen, liken of reageren.

5. Toekomstige evenementen
Attendeer je bezoekers op toekomstige evenementen en maak ze vast warm voor het komende evenement. Zo breng je het volgende event gratis onder de aandacht bij de doelgroep.

6. Automatisch in digitale agenda
Facebook evenementen worden vaak automatisch gekoppeld aan de digitale agenda’s van bezoekers. De bezoeker kan daarom niet meer om het event heen, vergeten is er niet meer bij…

7. Herinnering van het event
Op de dag van het evenement, of de dag ervoor, krijgen alle bezoekers automatisch een pop-up het event als reminder.

8. Berichten verzamelen met #
Ook Facebook maakt tegenwoordig gebruik van hashtags (#). Wanneer iemand doorklikt op een # is er de mogelijkheid om overige berichten te lezen met dezelfde hashtag. Ideaal dus om alle berichten van enthousiaste bezoekers in één overzicht weer te geven.

9. Spanning opbouwen naar evenement
Bouw de spanning op naar jouw evenement. Dit kun je doen door af te tellen binnen je Facebook evenement, bijvoorbeeld door je (omslag-)foto te delen of een infographic te maken.

10. Promoot je evenement
Het allermooiste is om mensen te bereiken die nog geen weet hebben van je evenement. In sommige gevallen melden mensen zich vanzelf aan om op jouw event aanwezig te zijn. In andere gevallen kunnen ze je simpelweg niet vinden. Je kunt er dan voor kiezen om je bericht te promoten (adverteren). Dit kun je zeer gericht doen al voor een paar euro per dag.

11. Verwante evenementen
Facebook toont gerelateerde evenementen op evenementenpagina’s. Net zoals verwante producten getoond worden in webwinkels. Jouw evenement wordt automatisch meegenomen, zo wordt het bereik van je evenement onder de doelgroep nog groter.

12. Laat mensen inchecken
Laat je bezoekers inchecken bij je officiële pagina. Zo zien Facebook-gebruikers hoe populair de locatie is. Dit zet hen wellicht aan om ook eens langs te komen.

Niet iedereen is daadwerkelijk aanwezig

Het nadeel van een facebook evenement is dat je niet kunt checken of mensen die zeggen dat ze gaan ook daadwerkelijk een ticket hebben gekocht en dus gaan. Dit kun je voorkomen door een geïntegreerd ticketsysteem toe te voegen als Eventbrite.