De belangrijkste SEO-ontwikkelingen van september (Google Search updates, nofollow links & Core update)

De vorige maand september was een maand waarin er erg veel SEO-ontwikkelingen waren.  Zo communiceerde Google bijvoorbeeld haar nieuwe updates binnen het algoritme en ook Google Search. Het kan zijn dat deze updates enigszins van invloed zijn geweest op de organische resultaten van jouw website of webshop. In dit artikel kun je in ieder geval de belangrijkste aanpassingen en updates lezen die momenteel een grote rol spelen in de SEO-wereld. 

De update binnen Google Core

Het moederbedrijf Google stuurde op 24 september een tweet de wereld in, met daarin als inhoud een aankomende update voor het algoritme. Dit is de September 2019 Core Update. Het bedrijf maakt dagelijks aanpassingen aan haar algoritme, echter zijn dit vaak slechts kleine veranderingen die eigenlijk bijna niet opvallen in de organische zoekresultaten. Maar Google rolt wel een paar keer per jaar een Core update uit. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de core update van afgelopen juni, of die van Google Speed het afgelopen jaar. Je kunt een Google update merken door een opvallende stijging of daling in de organische zoekresultaten, rankings en uiteraard de zichtbaarheid.

In de update van afgelopen maand zijn allereerst op nieuws, financiële en medische websites de grootste dalingen te zien in de (organische) zoekresultaten. Het is vooral zo dat Google criteria stelt voor websites aan de hand van betrouwbaarheid, autoriteit en expertise. Er wordt met name bij de kwaliteit van de content specifiek gelet op de YMYL (Your Money Your Life) pagina’s. Dit omdat valse informatie verstrekken op deze pagina’s een behoorlijke invloed kan hebben op de veiligheid, financiële situatie, geluk en gezondheid van mensen.

Als je een daling opmerkt na een core update, houdt dit niet gelijk in dat je een penalty te pakken hebt. Google devalueert jouw site enkel aan de hand van het E-A-T-principe. Zorg er dus voor dat de content die je uiteindelijk op je site zet, ook daadwerkelijk van hoge kwaliteit is.

Wat betekent dit in de praktijk?

  • Geen vormen van valse informatie op pagina’s van je site zetten, dit betekent dus geen spelfouten en/of onwaarheden. 
  • Unieke content maken, dus het liefst geen content van andere websites overnemen. Je moet origineel zijn bij het gebruiken van zowel video’s, afbeeldingen en natuurlijk tekst.
  • Gebruikmaken van content die uitsluitend geproduceerd is door een deskundige of een ander persoon die veel van een bepaald onderwerp af weet. Zorg er daarbij wel voor dat de content betrouwbaar is en benoem altijd de bron!
  • Schrijven van content die interessant is voor jouw doelgroep, wat echt relevant is en die het liefst ook van hogere kwaliteit is dan bijvoorbeeld de zoekresultaten die je terug kunt vinden over exact hetzelfde onderwerp waar je op dat moment over aan het schrijven bent.
  • Absoluut geen content schrijven die niet met claims bewezen kunnen worden, zoals met originele informatie, onderzoeken, analyses en rapporten. 

Als Google een nieuwe Core update de wereld in brengt is het essentieel om je organisch zoekverkeer extra goed in de gaten te houden. Ga bijvoorbeeld in Google Analytics alerts instellen die je een seintje geven wanneer je organisch zoekverkeer opeens hard stijgt of ineens finaal naar beneden keldert. Maak gebruik van Google Search Console om te kijken of je erg afwijkende dingen ziet in het aantal posities, vertoningen en klikken van de zoekwoorden voor jouw website. Het is ook nog zo dat vorige maand de data in het Search Console prestatierapport nog recenter is geworden, waarbij je in een tijdsframe naar keuze kan filteren. Daarnaast is het aan te raden om gebruik te maken van een rank tracker, zodat je zo je belangrijkste organische zichtbaarheid en zoekwoorden in de gaten kunt houden.

Nog meer mogelijkheden voor gebruikers om te helpen bij de inhoud van hun Google Search

Google zet alvast previews in voor bijvoorbeeld video’s, afbeeldingen en tekst bij haar zoekresultaten om gebruikers te ondersteunen, zodat ze daarin eigenlijk zelf een keuze kunnen maken. Zij zet een bepaald preview in, zoals bijvoorbeeld een afbeelding, en deze wordt dan weergegeven afhankelijk van waar je precies naar je zoekt in de zoekmachine. Uiteraard hangt dit af van de preview van de content die je wilt zoeken, maar hierin speelt het type apparaat eigenlijk ook een essentiële rol.

De bekendste zoekmachine wil het zelf proberen makkelijker te maken voor alle webmasters om uit te maken welke hoeveelheid en wat de precieze content moet zijn. Je kunt dus als webmaster zijnde zelf bepalen wat er wordt weergegeven in de zoekresultaten. De bestaande index als index, no index, follow en nofollow tags bestaan reeds al een tijdje, echter zijn nu ook de volgende tags beschikbaar;

  • max-video-preview(getal) : Met deze tag kun je videovoorbeelden inkorten tot maar liefst een aantal seconden;
  • max-image-preview:(type) : Met deze tag kun je het formaat van de afbeelding die je kiest zodanig aanpassen in de preview snippet. Je hebt hierbij de keuze uit zowel standard, none of large; 
  • max-snippet(getal) : Je kunt met deze tag de tekst snippet met een maximaal aantal karakters in stand houden;
  • nosnippet : Met deze tag bepaal je dat er geen enkele video, afbeelding of tekst wordt weergegeven in de zoekresultaten

Als je nog bepaalde metatags hebt, dan kun je deze bij het-gedeelte van de pagina toevoegen.

Eventueel kan je ook nog daarbij aangeven dat een gedeelte van een html pagina niet van toepassing is voor sommige preview snippets. Dit is bijvoorbeeld een optie voor het html-kenmerk data-nosnippet in de html-elementen section, span of div.

Uitgaande links opmaken? Hiervoor komen frisse vormen

Het is al sinds 2005 zo dat het een optie is om een bepaalde link op te maken met een zogenoemd nofollow attribuut. Deze is eigenlijk in eerste instantie geproduceerd om tegen spam te strijden, echter zorg je er met een rel=”nofollow” voor dat de desbetreffende zoekmachine niet eens naar jouw link wordt doorverwezen. Een nofollow link heeft daardoor geen impact op de ranking- en indexatiedoeleinden, en ook niet op de autoriteit van jouw website waar je link naartoe wordt doorverwezen. Er is aardig wat aangepast in de meer dan 15 jaar dat het web bestaat. Om die reden komt Google niet alleen met een nofollow, maar ook met twee frisse links om deze te attribueren;

1. rel=”ugc”: De afkorting ‘UGC’ staat voor User Generated Content. Dit attribuut kan ingezet worden voor links binnen content dat door gebruikers wordt geproduceerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan forum posts en blog comments. 

2. rel=”sponsored”: Het is met dit attribuut mogelijk om concreet aan te geven dat een link sponsoring, reclame of een andere manier van compenseren betreft. 

Je hebt ook nog de rel=”nofollow” die net als de twee bovenstaande attributen wordt ingezet als een zogenoemde ranking ‘hint’. Op die manier kan een zoekmachine als Google met behulp van deze nieuwe attributen links nog iets beter beoordelen, dan dat ze die mogelijkheid voorheen hebben gehad. Vanaf nu bestaat de mogelijkheid er dat er meerdere attributen voor links kunnen worden ingezet. Als voorbeeld nemen we even een sponsored link, die tegenwoordig dus kan fungeren als User Generated Content.

Voor jou houdt dit niet in dat je al jouw links op jouw website, die doorverwijzen naar andere websites, nu hoeft aan te passen. De zoekmachine gaat nu vooral met deze ontwikkelingen gebruikmaken van een ‘hint model’, dus Google profiteert hier zelf met name erg veel van. Op moment van schrijven benadert het moederbedrijf in principe iedere nofollow op precies dezelfde manier. Ook heeft zij het erg lastig met uitmaken waar een link exact vandaan komt. Feit is dus dat het met bovenstaande nieuwe attributen voor het algoritme concreter wordt wat precies de omstandigheid van een bepaalde link is.

In review snippets komen aanpassingen

De zoekmachine heeft eveneens de knoop moeten doorhakken om algoritmische aanpassingen te creëren in de review rich results. Tegenwoordig worden review rich results enkel laten zien voor de volgende typen:

  • schema.org/Book
  • schema.org/Course
  • schema.org/CreativeWorkSeason
  • schema.org/CreativeWorkSeries
  • schema.org/Episode
  • schema.org/Event
  • schema.org/Game
  • schema.org/HowTo
  • schema.org/LocalBusiness
  • schema.org/MediaObject
  • schema.org/Movie
  • schema.org/MusicPlaylist
  • schema.org/MusicRecording
  • schema.org/Organization
  • schema.org/Product
  • schema.org/Recipe
  • schema.org/SoftwareApplication

Volgens de implementatie van structured data is het een optie om je zoekresultaten extra uit te breiden met een aantal sterretjes en reviews. Review en rating structured data werd regelmatig ingezet tegen de Google richtlijnen in. Site-wide reviews werden gebruikt voor de opmaak van zowel categorie als productpagina’s. Voor de review markup heeft de zoekmachine een limiet ingesteld om concreet misbruik te voorkomen, maar ook om specifiek meer aandacht te krijgen voor Google Ads.

Vanaf nu mogen beoordelingen voor de schema’s Organization en LocalBusiness niet meer gemarkeerd worden met ‘review’ of ‘Aggregate rating’ markup. Door de zoekmachine wordt dit beschouwd als serf-serving reviews. Eveneens reviews geïmplementeerd via een third-party-widget wordt beschouwd als self-serving.

Het tonen van reviews gebeurt nu wel als het meteen concreet is voor bezoekers dat de pagina over reviews beschikt, dat reviews niet bestaan uit een specifiek item en niet over een categorie met een lijst, dat sites ratings verzamelen direct vanuit de gebruikers en niet vanaf andere websites. En ten slotte ervoor zorgen dat wanneer meerdere personen in staat zijn om een item te beoordelen dat je deze wel kan opmaken met schema.org/AggregateRating.

Je kunt meer informatie opzoeken over de technische implementatie in de documentatie van Google . Er worden nu ook veel minder reviews en ratings getoond in de zoekresultaten dankzij deze definitieve aanpassing  van de zoekmachine.

Ten slotte

Merk jij vanaf heden sterke blijvende veranderingen in de organische zoekresultaten naar jouw website, of heb je een specifieke vraag over de veranderingen die Google heeft ingezet? De SEO experts van DIMA. helpen jou heel graag met het analyseren van jouw zoekresultaten en ook uiteraard met het beantwoorden van jouw vragen!

Bron: https://www.sdim.nl/blog/google-core-update-september/