Bing Shopping-advertenties komt naar Nederland

Bing Shopping-advertenties komt naar Nederland

Microsoft Shopping -in het verleden ook wel Bing-shopping genoemd-, is nu beschikbaar in Nederland. Het wordt hierdoor mogelijk om naast tekstadvertenties ook Shopping-advertenties in te zetten. Hierdoor is het mogelijk om via Bing meer opbrengsten en verkeer te krijgen. Microsoft is al eerder beschikbaar geweest in andere landen zoals: Amerika, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. En nu dus ook in Nederland.

Er is nog vrij weinig bekend over het Shopping in Bing, maar het heeft een hoge plek in de zoekresultaten. Net zoals bij Google. Toen Shopping in Google werd geïntroduceerd was te zien dat een deel van het zoekverkeer van tekstadvertenties verschoof naar shoppingadvertenties. Ook was er te zien dat er via Shopping nog meer verkeer via advertenties kwam en minder via organische resultaten. De Shopping resultaten hebben door hun afbeelding en plek een hoge attentiewaarde. Dit effect wordt ook in Bing verwacht. Het is dus belangrijk dat je zo snel mogelijk de plekken in Microsoft Shopping inneemt voordat de concurrenten dit gaan doen.

Net zoals bij Google sturen de shoppingresultaten van Bing de bezoekers door naar productpagina’s van de adverteerders. Shopping wordt getoond bij koopgerichte zoekopdrachten en bezoekers landen op productpagina’s. Hierdoor liggen de conversieratio’s vaak hoger van de shoppingcampagnes dan bij zoekcampagnes. De shopping resultaten worden gevoed door product feeds van de adverteerders, met alle vereiste productinformatie daarin, bijvoorbeeld productomschrijving, producttitel, productafbeelding, prijs en bestemmingspagina.

Wat zijn de verschillen?

Hoewel Google Shopping en Microsoft Shopping erg op elkaar lijken, zijn er ook verschillen.

  • In Google Shopping kun je aanbieders en prijzen vergelijken in een apart tabblad. Dit kun je niet doen bij Microsoft Shopping.
  • Omdat Google Shopping een vergelijkingsfunctie heeft, is de veiling van Google ook opgesteld voor andere vergelijkers.
  • Met een marktaandeel in Nederland van ongeveer 10 procent heeft Bing een veel kleiner aandeel ten opzichte van Google. Ook al is het aandeel van Bing kleiner dan Google, vult Bing alles wel mooi aan in het verkeer en de opbrengsten.
  • Tot nu toe wordt Microsoft Shopping enkel op desktop en tablet getoond in Nederland. Bij Google is dit ook op de smartphones.

Wacht dus niet langer en zorg alvast dat jouw producten ook via Microsoft Shopping worden getoond. Dit is een mooie kans om als een van de eersten de posities in te nemen en je concurrentie voor te zijn en zo het verkeer via Bing naar jouw webshop te behouden en de resultaten mogelijk te verbeteren.