Webshop optimalisatie

BERT? Dé zeer uitgebreide Google-update sinds de laatste vijf jaar

Op 25 oktober was het dan zover; de aankondiging van BERT, Google’s meest uitgebreide algoritme-update sinds de afgelopen vijf jaar. Het is voor jou als (online) marketeer zijnde zeer zeker van belang om te weten wat je allemaal met deze update kunt doen. De voornaamste reden waarom is dat het moederbedrijf aanpassingen doet aan haar algoritme, op die manier kan Google bij complexe zoekopdrachten nog betere zoekresultaten laten zien. Het gaat hierbij vooral om de zoekopdrachten die Google specifiek op de context baseert. Dat betekent dus ook dat de zoekopdrachten die over de context gaan, veelal door de BERT-update worden getroffen.

Het is niet bepaald een verrassing dat Google aanpassingen doorvoert in haar algoritme. Dit gebeurt eigenlijk dagelijks, al zijn dit wel kleine aanpassingen. Eens in de zoveel tijd kondigt zij een grote update aan die in staat is om de zoekresultaten te verbeteren. Doorgaans kondigt Google deze uitgebreide aanpassingen eertijds aan, zodat de bedrijven zich al klaar kunnen stomen voor de update die eraan zit te komen. Voorbeelden van updates die er vóór de grootschalige BERT-update zijn geweest; de Florida-update begin 2019, de Pinguïn-update in september 2016 én in februari 2011 was er de Panda-update. Nu het einde van 2019 nadert, vindt Google het wel weer tijd om een nieuwe update uit te brengen: de BERT-update.

Google’s bevindingen over de BERT-update

Wanneer het om (kleine) algoritme aanpassingen zal gaan, worden deze niet specifiek toegelicht door Google zelf. Echter, met grote updates die écht van invloed zijn, wordt dit wel gedaan met een statement;

“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.

Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like ‘for’ and ‘to’ matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

De letters ‘BERT’ in de update zijn een afkorting voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’ en is in een heel lange tijd doorontwikkeld om de natuurlijke taal beter te kunnen achterhalen. De zoekresultaten worden aanzienlijk aangepast, doordat de logica achter woorden en combinaties beter met elkaar samen worden gevoegd. Het hoofddoel is: de zoekmachine simpeler maken in haar gebruik.

De voice-search is bezig met haar opkomst, daarom is de BERT-update een vrij logisch vervolg daarop. Dit in combinatie met het feit dat consumenten steeds langere zoektermen gebruiken. Nadat de BERT-update is ingezet, zal de context van zoekopdrachten een nummer één prioriteit worden van Google zelf. Wie teksten schrijft die afwijken van concurrenten én echt daarin antwoorden geeft op vragen, zal veel hoger komen in de resultaten van Google. Anderszins omschreven: BERT ondersteunt je met het begrijpen van natuurlijke woorden en zinnen, en niet met teksten die concreet zijn geoptimaliseerd met SEO.

BERT en on-site SEO

Ben je actief bezig met SEO? Dan is het jou vast wel bekend dat dit nooit ophoudt. Met de BERT-update krijgen websites met goede en ook uniek geschreven teksten voorrang op de automatische en volledig overgenomen teksten. Waar het er met deze update voornamelijk om gaat, is of jouw website van toegevoegde waarde is voor de bezoekers via Google.

Vier punten die je in je achterhoofd moeten houden wanneer je bezig bent met on-site SEO, als gevolg van de BERT-update;

1. Een linkstructuur die intern is opgebouwd

Een heldere en relevante linkstructuur die binnen je website intern is opgebouwd, dat geeft de bi-directional update van Google aan. Dit houdt concreet in; link pagina’s met een op elkaar aansluitende input. 

2. Pagina’s die snel laden

Google houdt van websites die snel laden, wat eveneens niet nieuw is voor ons. Echter wordt snelheid bij deze een nog veel belangrijker speerpunt, zo kan de BERT-update ook beter zijn werk doen. Hierbij geldt: hoe sneller de laadtijden van pagina’s zijn, des te beter jouw on-site SEO kan functioneren.

3. Antwoorden op vragen, speciale content

Het wordt extra belangrijk om speciale content te (blijven) produceren, en om daarbij ook antwoorden op onduidelijkheden te geven aan je websitebezoekers. Als het dus nog niet op jouw to-do list stond, raden wij je aan om dit wel alsnog te gaan doen. Voor de voice-search is het zeker een voordeel, maar als we het over de zoekopdrachten gaan hebben zal dit na de BERT-update eigenlijk een onmisbare factor worden. 

4. Structuren die helder zijn

Net zoals snelle pagina’s, zijn heldere structuren geen verrassing voor Google. Na de BERT-update gaat dit een nog belangrijkere rol spelen, omdat de experts van het moederbedrijf zoals eerder genoemd de context van jouw website regelmatiger gaan bekijken. Een structuur die helder is vormgegeven, zal daarom meer helderheid gaan creëren over in hoeverre de context geïndexeerd kan gaan worden én wat nu eigenlijk precies het onderwerp van jouw site is. 

Open source en synoniemen-gebruik

Een woord kan meerdere betekenissen hebben, dat is wel duidelijk. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het woord ‘bank’ in het Nederlands, of het woord ‘cow’ in het Engels (een visje kan ook een ‘cowfish’ zijn). Google liet op 1 oktober 2019 zien dat na de zoekopdracht ‘how to catch a cow fish’ niet informatie in beeld verscheen over vissen. In plaats daarvan kregen zij allemaal koeien in beeld te zien. Ook wanneer er de context ‘catch’ en ‘fish’ werd toegevoegd. Sinds afgelopen 25 oktober laat de zoekmachine na bijvoorbeeld deze zoekterm zoekresultaten zien van blogs en websites die over vissen gaan en/of daarop lijken.

BERT; Wanneer kom je naar Nederland?

We weten dat de BERT-update sowieso naar Nederland komt, maar wanneer precies is nog niet duidelijk. In Engeland en Amerika is deze update uiteraard al doorgevoerd. Wat je wel alvast kunt doen met behulp van deze informatie, is het blijven optimaliseren van je eigen website of blog.

Bron: Marketingfacts