Bepaal de usability van je mobiele webwinkel – Deel 1

Mobiele website ontwikkelen

Er worden steeds meer online aankopen gedaan, waar en wanneer het ons uitkomt. Het gebruik van mobiele technologie speelt hierin een grote rol voor retailers. Webwinkeliers moeten de presentatie van hun aanbod aanpassen voor mobiel gebruik, om (potentiële) klanten tevreden te stellen. De gebruiksvriendelijkheid van je app of website kun je dan ook niet onberoerd laten. Waar moet je nou eigenlijk op letten bij het bepalen van de usability van je mobiele shop? Hiervoor zijn 10 tips! Hieronder volgen alvast de eerste 5 tips. Volgende week komen we met de overige 5.

1. Mobiele versie ontwikkelen
Een webshop die is ontwikkeld als desktop website werkt niet altijd goed op mobiele apparaten. Je dient de website te optimaliseren voor mobiele devices en verschillende beeldresoluties, bijvoorbeeld met een responsive website. Een andere oplossing hiervoor is het bouwen van een native app, die vervolgens wordt aangeboden via corresponderende appstores (zoals die van Google, Apple en Windows).

Stappenplan

Een website dient altijd geoptimaliseerd te worden voor het gebruik van een mobiel apparaat. Welke opties het beste voor jou geschikt zijn verschilt natuurlijk per winkelier en per applicatie. Maak een stappenplan wat er allemaal nodig is voor jouw mobiele webshop, voordat je met een app-bouwer of ontwikkelaar gaat praten.

[cml_media_alt id='643']stappenplan[/cml_media_alt]

2. Gewenste toepassingen
Een mobiele versie is niet direct een één-op-één kopie van de desktop website. Dit is afhankelijk van de content. Op een mobiele versie hoeft natuurlijk niet alle content getoond te worden. Meestal wordt de nodige aankleding van de website zoals banners en foto’s achterwege gelaten, zodat de beperkte ruimte op het beeldscherm gebruikt kan worden voor de functionaliteiten. Bepaal dus welke functionaliteiten hoofdzakelijk gebruikt worden in de reguliere webshop. Stel alvast vast over welke functies de applicatie of mobile website in ieder geval moet beschikken en over welke functies het juist niet moet beschikken. Leg de aandacht dus op belangrijke content. Overige informatie en functionaliteiten kunnen secundair worden getoond onder een knop.

Zet duidelijk op een rij welke functionaliteiten er nodig zijn voor mobiel gebruik van de webshop. Alles is mogelijk, maar ‘less is more’. De aandacht gaat direct uit naar de meest relevante inhoud van je aanbod en de laadtijd wordt korter.

3. Resoluties
Beeldschermen komen in veel soorten en maten. Laptops en desktops hebben beduidend grotere resoluties dan smartphones en tablets. Mobiele apparaten bieden daarom minder ruimte voor content. Dit geldt bijvoorbeeld voor het menu. Je wilt het de gebruiker van je webshop zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maken om iets te kopen. De navigatie dient daarom compact te zijn en intuïtief en eenvoudig te werken.

Gebruiksvriendelijkheid

Zorg voor vroegtijdige feedback van je eindgebruiker. Je komt er zo bijvoorbeeld achter of de mobiele webwinkel gebruiksvriendelijk is. Je werkt dan bovendien aan klantbinding en zo voorkom je dat gebruikers afhaken.

4. Compacte content
Wees ervan bewust dat online gebruikers selectief zijn met het lezen van teksten. Lange teksten lezen prettiger wanneer deze zijn voorzien van een duidelijke structuur met titels, tussenkoppen, paragrafen en beeld. Bij een mobiele versie is een goed gestructureerde tekst van groot belang. Ook hier moet er rekening gehouden worden met het credo ‘less is more’. Beperk de tekst tot de kern van de boodschap. Formuleer je content helder en actief. De informatie blijft dan beter hangen en activeert je gebruiker sneller tot een gewenste actie.

5. Visueel aantrekkelijk
Je hebt maar één kans voor het maken van een goede eerste indruk. Visuele content is daarbij erg belangrijk, zeker voor webshops! Dit geldt uiteraard voor het productaanbod, maar ook voor designonderdelen (zoals iconen, navigatie-objecten, kleurgebruik en contrastratio). Zoek in ieder geval altijd naar de juiste balans tussen tekst en beeld.

A/B-testing

Om de winkelervaring te versterken dient het design van je webshop functioneel te zijn. Twijfel je tussen verschillende beeld- en tekstverhoudingen? Zet dan A/B-testing in en ontdek welk design beter werkt bij je eindgebruiker.

Volgende week komen we met 5 nieuwe tips om de usability van je mobiele webwinkel te bepalen.

[cml_media_alt id='644']A/B-testing[/cml_media_alt]