Adwords campagnes

AdWords campagnes gericht op bellen

Mobiel bellen

Bijna iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone. Dit begint al op jonge leeftijd, uit onderzoek is gebleken dat 12-17 jarigen bijna allemaal een smartphone bezitten, maar veel ouderen bezitten er tegenwoordig ook een. Het is voor jou als ondernemer dan ook ontzettend belangrijk om hier op in te spelen. Allereerst betekent dit dat je de nodige middelen moet investeren in een geoptimaliseerde website of webshop voor mobiele apparaten (responsive). Google ziet dit als een stukje betrouwbaarheid. Doe je dit niet, dan zul je hier op afgestraft gaan worden waardoor je wellicht het onderspit delft ten opzichte van de concurrentie in de zoekmachine resultaten. Wanneer jouw site nog niet responsive is, zijn AdWords-campagnes gericht op bellen misschien een uitkomst. Bezoekers die op de advertentie klikken komen niet op je website terecht, hun smartphone zal direct overschakelen naar de telefoon. Men hoeft dan alleen nog maar op “bellen” te drukken. Zo breng je mensen direct met jou in contact middels een telefoontje.

AdWords bellen campagnes

De ‘alleen bellen campagne’ is in het voorjaar van 2015 in Nederland gelanceerd door Google. Dit type Adwords campagne geeft de ondernemer de mogelijkheid om meer te doen met inkomende oproepen. Met ‘alleen bellen advertenties’ maakt het mogelijk om met bel-advertenties in Google te staan.

Wanneer bezoekers op deze advertentie klikken, komen ze direct met je in contact door middel van een telefoontje. Denk er dus aan dat men niet naar je website of webshop wordt doorgelinkt. Deze advertenties zullen ook alleen maar zichtbaar zijn op mobiele apparaten. Een klik op een bel-advertentie kost net zoveel als een klik op een koptekst, je betaalt in dit geval voor telefonische oproepen in plaats van klikken naar de website. Uit onderzoek is gebleken dat 70% van de mobiele gebruikers, met de intentie een desbetreffend bedrijf te bellen, gebruikmaakt van ‘alleen bellen campagnes’.

Je zult nu denken: dit was toch al lang mogelijk om je telefoonnummer in een AdWords-advertentie te zetten? Klopt, dat zijn de oproepextensies. Het grote verschil is dat oproepextensies ook op de desktop zichtbaar zijn en dat je wordt doorgeleidt naar de desbetreffende website of webshop in plaats van het meteen doorschakelen naar een bedrijf middels een telefoontje. Oproep extensies zijn vooral bedoeld om het telefoonnummer van je bedrijf weer te geven in een tekstadvertentie.

Tip: Maak ten eerste gebruik van een voicemail zodat je geen belangrijke klanten mist, en later dus altijd nog kan terugbellen. Ten tweede, wanneer je gebruik maakt van lokale telefoonnummers zal een zekere betrouwbaarheid bij de bezoeker worden gecreëerd.

Voordelen
De ‘alleen bellen campagne’ biedt veel voordelen ten opzichte van de situatie voorheen. Hieronder staan een aantal voordelen die je onmiddellijk kunt inzetten en waarmee je direct resultaat boekt:

  • Gemak
  • Klanten en/of potentiele klanten zijn eerder geneigd contact met je op te nemen
  • Tracken van telefoontjes middels AdWords
  • Klanten kunnen direct een vraag stellen
  • Advertenties worden enkel weergegeven op apparaten waarmee je kunt bellen
  • De mogelijkheid om enkel de advertenties weer te geven wanneer je in staat bent de telefoon te beantwoorden
  • Je kunt je CPC-biedingen op ieder moment van de dag verhogen of verlagen
  • Conversies zijn gericht en in te stellen op het aantal telefoontjes
  • Geschikt voor websites of webshops die nog niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel, omdat de website niet bezocht wordt wanneer op de advertentie wordt geklikt

Nadelen
Zoals aan elke functie heeft ook deze enige nadelen. De belangrijkste nadelen staan hieronder:

  • Klanten komen niet op je website
  • Je dient beschikbaar te zijn op de momenten van de dag dat je ‘alleen bellen campagne’ aanstaat
  • Enkel toepasbaar op het Google zoeknetwerk

In het kort
Je maakt het (potentiële) klanten mogelijk om meteen in contact te komen door middel van een telefoontje. Het maakt het mogelijk om conversies uit bellen nauwkeurig te tracken, wat er vervolgens voor zorgt dat je beter inzichtelijk kunt maken wat het effect van de alleen-bellen campagne is. Vergeet niet je website responsive te maken, ook voor advertenties is het van belang dat de achterliggende site een goede gebruiksvriendelijkheid heeft. Zo niet, dan weegt dit negatief mee in de advertentie-biedingen.