5 stappen voor optimale online marketing resultaten

Online marketing strategie

Het mooie van online marketing in tegenstelling tot de traditionele media is het feit dat alles meetbaar is. Je komt er dus snel genoeg achter of je wel of niet goed bezig bent. Maar wat zeggen al die cijfers nu precies? Welke acties hebben invloed op welke cijfers? Je moet verder kijken om echt je resultaten te verbeteren. Welke getallen zijn voor jouw doelstellingen het meeste van belang? De 5 stappen in dit artikel helpen je om doelgericht en effectief de resultaten uit je online marketing te meten en te verbeteren.

Stap 1: Verdeel je doelen onder categorieën

We kunnen er vanuit gaan dat je als online marketeer gebruik maakt van Google Analytics. Deze tool biedt inzichten in de resultaten van je online inspanningen. We gaan er ook vanuit dat je gebruik maakt van sociale media. Of je nu een dashboard gebruikt of je statistieken van de platformen zelf gebruikt, ongetwijfeld kijk je regelmatig naar de getallen die je iets vertellen over je prestaties.

Maar wat vertellen de resultaten je nu precies? Wanneer je van te voren niet goed in kaart brengt wat je wil bereiken met de tijd die je in online marketing investeert, blijven cijfers immers cijfers. Kortom, welke cijfers zijn belangrijk? Dit hangt mede af van wat je doelen zijn. De “belangrijke” cijfers worden ook wel KPI’s genoemd: Key Performance Indicators. Door de KPI’s goed in te stellen zie je in één oog op slag hoe jouw online marketing campagne presteert.

Wil je bijvoorbeeld meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Meer bezoekers naar je site? Of ben je vooral bezig met het vergroten van je naamsbekendheid en wil je dat je content zoveel mogelijk gedeeld wordt?

Om meer inzicht te krijgen in je doelen, kun je de bijbehorende KPI’s het beste verdelen over de volgende vier categorieën:

  • Consumptie- metrics: hoeveel mensen hebben je content bekeken, gelezen, beluisterd of gedownload?
  • Sharing metrics: hoe wordt content gedeeld met andere en hoe wordt deze gewaardeerd?
  • Leadgeneratie-metrics: hoe vaak zorgt de consumptie van de content tot concrete actie?
  • Salesmetrics: heb je geld verdiend met de inzet van de content?

Stap 2: Onderzoek je contentstrategie

In jouw marketingstrategie neemt content ongetwijfeld een belangrijke plaats in. Je vind het dan vast ook erg belangrijk om de prestaties van je content goed te volgen. Welk soort content presteert het beste en wat is het geheim achter dit succes? Je wilt daar natuurlijk op voortborduren. Analyseer daarom je contentstrategie op de volgende onderdelen.

Unieke content

Wat is de prestatie van je online content? Bekijk het aantal lezers, shares via verschillende social media, reacties en conversies. Zet deze informatie in een tabel, zo kun je zien welke posts goed presteren en welke minder.

Concurrentieanalyse

Het is naast je eigen content ook waardevol om de content van je concurrenten te analyseren. Je kan dat doen op dezelfde wijze als je je eigen content analyseert, je zult dan ontdekken waar je kansen liggen. Vervult jouw concurrentie de behoeften van je doelgroep, of niet?

Gastredacteur

Schrijf jij ook voor andere website als gastredacteur? Onthoud dan om ook deze sites aan een kritische analyse te onderwerpen. Het creëren van content is een tijdrovende klus. Wanneer het rendement ernaar is, maakt dit niet uit. Maar is dat rendement er wel? Meten dus!

Prestaties op social media

Krijg je veel reacties op je content op social media? Wie reageert op deze berichten? Wordt je content veel gedeeld? Je kunt op basis van dit soort vragen beoordelen of de content die je maakt een bijdrage levert aan de door jou gestelde doelen. Je leest hierover meer in stap 3.

Vergeet niet om, voordat je veranderingen doorvoert in je contentstrategie, een analyse te maken van je prestaties op dit moment.

Stap 3: Waak over prestaties van individuele berichten

Je brengt als marketeer de nodige tijd door op social media. Je maakt je druk over engagement, communities, retweets en mentions.

Je wilt weten welke content populair is onder jouw doelgroep, op deze manier kun je beter presteren. Maar nog belangrijker is om te weten hoe jouw content het doet. Welke berichten converteren, en welke juist niet? Je kunt er soms haast de vinger opleggen. Je kunt dit ontdekken door kritisch te kijken en verbeteringen doorvoeren.

Conversie van gastblogs

Als gastredacteur bloggen op een site die jouw doelgroepen veel lezen, dit kan erg interessant zijn. Zorg allereerst wel voor engagement met je nieuwe community. Je kunt helaas niet verwachten dat iedereen zomaar naar je toekomt. Zorg dat je de nieuwe community wat te bieden hebt, waardoor ze bij je terug willen komen. Je kunt in je Google Analytics dashboard zien welke gastblogs interessant zijn voor jou. Welke gastblogs zorgen voor het meeste verkeer naar je eigen website? Blijft het resultaat uit? Trek dan je conclusies.

Conversie van je eigen blogs

Het is verstandig om doelen aan te maken in de Google Analytics-dashboard. Vervolgens kun je in de rapportage Behaviour > Site content > Landingpages de conversies van de individuele blogposts meten. Analyseer op basis van deze informatie waarom sommige blogs wel en andere juist niet converteren.

Conversie vanuit social media

Je houdt uiteraard ook in de gaten via welke social media je bezoekers op je site komen. Social Media managementdashboards bieden informatie over de engagement en interactie van de verschillende berichten. Je kunt zo in de gaten houden welke berichten het goed doen. Je maakt zo je social media campagnes steeds succesvoller.

Volg shares

Verschillende trackinglinks geven je inzicht op welke platformen je content het beste presteert. Uiteraard maak je per platform gebruik van een unieke link. Wanneer je dit consequent doet, kom je er al gauw achter op welk platform je succesvol bent. Je kunt op basis van deze kennis je vervolgacties plannen.

Engagement en awareness

Het is naast de prestaties van de content op je website ook erg belangrijk om je prestaties op social media te analyseren. Bekijk naast de shares en likes ook de engagement. Ga een stap verder door te kijken welke mensen in je community engagen met je content. Is dit de doelgroep die je graag wilt aantrekken? Worden jullie doelen bereikt door deze mensen. Zorg voor inzicht in je community, weet hoe je de mensen kunt bedienen, je resultaten zullen daar ook naar zijn.

Stap 4: Overall doelen meten

Wanneer je als online marketeer kunt aantonen dat er een direct verband is tussen je online marketing inspanningen en de omzet, dan zit je goed! Hoe krijg je dat voor elkaar? Zorg ervoor dat je marketingsuccessen zijn toe te schrijven aan je online activiteiten door het toepassen van de volgende drie metrics:

  1. Tel op: Hoeveel aankopen zijn er gedaan? Hoeveel mensen zijn er in totaal in contact geweest met je onderneming tijdens de campagne? Wat zijn de totale kosten? Wat is de waarde van de behaalde conversies? Wanneer je inzicht hebt in de cijfers over een bepaalde periode, kun je een idee schetsen over het succes van je inspanningen.
  2. Leg verbanden: Cijfertjes zijn prachtig, maar het is interessanter om deze cijfers in relatie tot elkaar te zien. Het is ook interessant om te weten wat de kosten zijn per bereikte ‘media viewer’, per klant en per contact.
  3. Evalueer: Plan een aantal momenten in om je inspanningen te evalueren. Je ontdekt vanzelf trends wanneer je dit structureel meerdere malen per jaar herhaalt. Pas op basis van de trends je strategie aan.

Stap 5: Verkeer op je website

Wanneer je tijd steekt in online marketing hoor je dit terug te zien in de bezoekersaantallen van je website. De bezoekers, hun gedrag en de acquisitie zijn drie metrics om het verkeer of het uitblijven ervan te analyseren. Op basis van deze drie metrics kunnen al veel verbeteringen worden gemaakt.

Nieuwe en terugkerende bezoekers

‘Nieuwe versus terugkerende bezoekers’ is een metric in Google Analytics die veel Online Marketeers wel zullen herkennen. Valt het aantal nieuwe bezoekers je tegen? Waarschijnlijk lever je niet genoeg inspanningen om ze naar je website te trekken. Besteed meer aandacht aan het genereren van extra verkeer. Keren bezoekers niet terug op je website? Dan is de content een puntje van aandacht. Vallen beide tegen, dan ligt het probleem bij de structuur van je website. Dus kom in actie!

Acquisitie

Nemen de bezoeken op je site af? Dan zul je flink aan de bak moeten. Heb je weinig bezoekers dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je organische zoekresultaten. Je kunt hier wat aan doen door de adverteren maar je kunt bijvoorbeeld ook iets doen met social media. Neemt het aantal terugkerende bezoekers af? Dan kan dat te maken hebben met het feit dat je website lastig vindbaar is, of dat de content niet relevant genoeg is. Ga dus aan de slag met het verbeteren hiervan. Deel je kennis en plaats regelmatig updates.

Gedrag

Ben je er al achter waar en wanneer je bezoekers afhaken? Wordt de content wel gelezen maar zijn er geen conversies? Dan zou je aan de slag moeten met de inhoud van je website zoals: beeld, kleur, call-to-actions en landingspages. Zorg elke keer voor kleine aanpassingen. Stapje voor stapje kom je dichterbij de ideale website voor jouw klanten.

De resultaten van je website zullen verbeteren wanneer je actief aan je site werkt en op basis van analytics verbeteringen doorvoert. Zorg voor een goede basis. Is de basis goed, dan kun je weer flink aan de gang met je campagnes.

Succesvol

Je wordt niet vanzelf succesvol. Het is keihard werken omdat goede resultaten maar kort houdbaar zijn. Voor succes is analyseren en evalueren net zo belangrijk als het uitvoeren van de strategie. Je weet alleen dan pas of je inspanningen op gebied van je website, content en social media rendement opleveren.

Bron: Frankwatching.com