Nieuwsbrief versturen

10 tips voor meer nieuwsbrief aanmeldingen

Nieuwsbrief aanmeldingen

Het meest krachtige online kanaal om klanten te werven is en blijft de e-mail. Een e-mailnieuwsbrief genereert meer bezoekers naar je webshop en leidt tot meer omzet en meer klanten. Een e-mailadres is voor jouw database erg waardevol, maar hoe kom je aan een goed adressen bestand? Hieronder volgen 10 tips voor doeltreffende e-mailmarketing.

1. Begin bij je collega’s
Er worden vanuit je bedrijf waarschijnlijk veel mails over en weer gestuurd. Naar klanten, zakenrelaties et cetera. Zorg ervoor dat elke medewerker in zijn of haar handtekening een link opneemt naar het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.

2. Maak gebruik van ieder contactmoment
Maak de mensen binnen de organisatie bewust van het feit dat een e-mailadres belangrijk is. Wijs tijdens contactmomenten met relaties en klanten op het bestaan van de nieuwsbrief of vraag zelfs om een e-mailadres. De klantenservice heeft bijvoorbeeld veel contact met klanten. Het is van groot belang dat er permissie wordt gevraagd om het adres toe te voegen aan je bestand en dat je hier duidelijk toestemming voor krijgt.

3. Offline promotie
Leg een inschrijfkaartje bij de kassa neer in je fysieke winkel. Mensen geven hun e-mailadres sneller wanneer er een ‘beloning’ aan hangt. Geef bijvoorbeeld korting weg of laat je klant kans maken op een prijs. Vergeet tevens niet je medewerkers te belonen door een bonus of een trofee bij het verzamelen van een x-aantal e-mailadressen.

4. Folders en brochures
Verstuurt jouw organisatie brochures of folders? Laat hierin duidelijk zien dat je een digitale nieuwsbrief verstuurt en vermeld duidelijk de link naar het inschrijfformulier op je website.

5. Pakbon of factuur
Een andere manier om adressen te ontvangen is door een link naar je inschrijfformulier te plaatsen op de pakbon of factuur. Maak dan wel handig gebruik van tip 6.

6. Benoem de voordelen
Vermeld duidelijk wat de voordelen zijn van je nieuwsbrief en toon de meest recente nieuwsbrief online. Vergeet niet het belonen van de inschrijvers te vermelden.

7. Link naar social media
Maak de link met social media. Heeft jouw bedrijf een mooie Facebookpagina? Vertel hier wat er in je volgende nieuwsbrief staat, of laat je laatst verzonden nieuwsbrief zien (uiteraard niet zonder een link naar je inschrijfpagina). Nog beter: integreer het inschrijfformulier op je Facebookpagina.

8. Mogelijkheid aanmelden nieuwsbrief
Zet de inschrijflink pontificaal op je website. Veel website hebben het aanmelden van de nieuwsbrief alleen onderaan in de footer staan. Denk hierbij niet alleen na over je homepage, maar ook aan de andere pagina’s.

9. Optimaliseer je website
Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Hoe beter je website wordt gevonden, des te meer bezoekers er naar toe gaan. Doe dit ook voor je populaire landingspagina’s en zorg ervoor dat op deze pagina’s de mogelijkheid tot aanmelding voor je nieuwsbrief ook aanwezig is.

10. Een tal van mogelijkheden
Uiteraard zijn er nog heel veel meer mogelijkheden. Denk aan je winkelwagentje, een pop-up op je website, beurzen en evenementen, een link op de bedankpagina enzovoort. Wees creatief en origineel, denk vanuit de mindset van je klant.

Maar vergeet je niet aan de regels te houden! De ontvanger van de nieuwsbrief moet bewust toestemming hebben gegeven voor de aanmelding. Geef dus duidelijk een plek aan waar de ontvanger toestemming kan geven. Dit alles heeft te maken met de Opt-in wet.

Bron: Marketingfacts.nl